Wednesday, 10 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۲ فروردین , ۱۴۰۳ - 2 شوال 1445
شناسه خبر : 17860
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار کوتاه، آگاهانه، فوری(کاف), اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳ | ارسال توسط :

مسجد جامع شوشتر آسیب‌های سازه‌ای و منظری فراوانی دیده است

به گزارش شوشترخبر از شوشتر؛ یک کارشناس مرمت بناهای تاریخی می‌گوید: مسجد جامع شوشتر از ۲ بخش سازه‌ای و منظری آسیب دیده است و یکی از آسیب‌های وارد شده به این مسجد جامع، تجمع آب باران ناشی از قرارگیری شیب سازه‌ای فلزی و هدایت آب به داخل بام است. به گزارش ایسنا، علی محمد چهارمحالی […]

مسجد جامع شوشتر آسیب‌های سازه‌ای و منظری فراوانی دیده است

به گزارش شوشترخبر از شوشتر؛ یک کارشناس مرمت بناهای تاریخی می‌گوید: مسجد جامع شوشتر از ۲ بخش سازه‌ای و منظری آسیب دیده است و یکی از آسیب‌های وارد شده به این مسجد جامع، تجمع آب باران ناشی از قرارگیری شیب سازه‌ای فلزی و هدایت آب به داخل بام است.

به گزارش ایسنا، علی محمد چهارمحالی با بیان اینکه نبود ناودان مناسب برای دفع آب مزید بر علت شده است، اظهار کرد: قرارگیری این سازه فلزی که در سال‌های آغاز انقلاب داخل حیاط مسجد و بر دیواره و تاق‌های شمالی مسجد ساخته شده از جمله آسیب‌های مهم وارد شده به مسجد است که تبدیل به عاملی برای ایجاد آسیب مستمر و جدی‌تر به کهن‌ترین مسجد تاریخی استان شده است.

او با اشاره به آسیب‌های منظری این مسجد هم گفت: این مسجد دچار آشفتگی سیما و منظری شده و به سامان‌دهی اساسی و پاک‌سازی اطراف و نمای بیرون نیازمند است.

چهارمحالی با تاکید بر اینکه تنها نهادی که در مسجد جامع کارهای مرمت را انجام می‌دهد اداره میراث فرهنگی است، عنوان کرد: ذی‌نفعان مسجد جامع که اداره اوقاف و نهاد نماز جمعه هستند هیچ‌ گونه هزینه‌ای برای مرمت مسجد متقبل نمی‌شوند و تمام مرمت‌ها و ساماندهی‌ها به دست اداره میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر بر اثر عوامل جوی و گذشت زمان به مسجد وارد شد در راستای حفاظت و صیانت این اثر ارزشمند تاریخی ادامه عملیات مرمت، بازسازی و استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده به صورت مستمر ادامه دارد.

او با بیان اینکه مسجد جامع شوشتر هم‌اکنون در حال مرمت است، افزود: با توجه به این که با گذشت زمان مصالح به‌کار رفته در ابنیه تاریخی دچار فرسودگی می‌شوند، لازم هر سال قسمت‌های مختلف این مسجد که بیشتر در معرض خطر قرار دارند مرمت شوند و نیز به مناره‌ مسجد که ممکن است به علت شکستگی لوله‌های آب شهری دچار تزلزل شود رسیدگی و توجه شود.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی با بیان اینکه معماری این مسجد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از جمله مساجد شبستانی و ستون‌دار به سبک خراسانی است افزود: مسجد جامع شوشتر بعد از مسجد جامع فهرج و تاری خانه دامغان و نیز مسجد جامع نایین جزو قدیمی‌ترین مساجد ایران به سبک خراسانی به حساب می‌آید.

وی معتقد است: باید به مسجد جامع نگاه موزه‌ای، فنی و کارشناسانه داشت چراکه این مسجد موزه‌ای از هنرهای تاریخی و جذابیت معماری است.

چهارمحالی با اشاره به اهمیت این مسجد به عنوان جاذبه گردشگری که به علت بسته بودن آن و شرایط متعدد دیگری در معرض دید گردشگران قرار ندارد، گفت: در داخل شبستان و بخش ورودی مسجد کتیبه‌های نفیس و باارزشی مربوط به دوره‌های مختلف اسلامی وجود دارد که اهمیت مسجد را صدچندان کرده است. این کتیبه‌ها به خطوط مختلفی نگاشته شده‌اند که زیباترین آن‌ها کتیبه‌های نگاشته شده به خط کوفی است که فرامین حکومتی‌ هستند.

انتهای پیام

نویسنده : سردبير | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.