Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 15485
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : 17 اکتبر 2021 - 17:37 | ارسال توسط :

ارزیابی سرای افضل برای ثبت جهانی و مسائلی که نباید مغفول بماند

مجتبی نارنج‌پور-کارشناس ارشد جامعه شناسی و روزنامه‌نگار| با اعلام مدیریت میراث فرهنگی خوزستان قرار است سرای افضل شوشتر به‌عنوان تنها کاروان‌سرای استان در پرونده ثبت جهانی کاروان‌سراهای کشور به ثبت برسد، این افتخار بزرگ را برای همه میراث دوستان خوزستان و شهرستان شوشتر تبریک می‌گویم.

ارزیابی سرای افضل برای ثبت جهانی و مسائلی که نباید مغفول بماند

مجتبی نارنج‌پور-کارشناس ارشد جامعه شناسی و روزنامه‌نگار| با اعلام مدیریت میراث فرهنگی خوزستان قرار است سرای افضل شوشتر به‌عنوان تنها کاروان‌سرای استان در پرونده ثبت جهانی کاروان‌سراهای کشور به ثبت برسد، این افتخار بزرگ را برای همه میراث دوستان خوزستان و شهرستان شوشتر تبریک می‌گویم.

بهتر است به ۱۲ سال پیش؛ پیش از ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر برگردیم، روزی که تکاپوی ثبت جهانی و سودای جهانی‌شدن شهر شوشتر در سر همه میراث دوستان بود، شبانه و باشکوه به ناظر یونسکو خوش‌آمد می‌گفتند و برای حمایت از ثبت جهانی هر کاری می‌توانستند می‌کردند، به مردم گفته‌شده بود که ثبت جهانی قرار است برای معرفی آثار، حمایت از مرمت و احیای آن‌ها کارهایی کند کارستان، ولی پس از ثبت جهانی با مشخص شدن واقعیت می‌توان گفت آرمان‌شهر توقعات ایجاد شده به یکباره ویران شد.

نه خبری از بودجه اختصاصی بود، نه حمایت جهانی برای مرمت و نه حتی هیچ حمایت محسوسی که مردم به آن دل خوش کنند، مردم، میراث دوستان و… متوجه شدند که خودشان هستند و خودشان، ثبت جهانی فقط بستری است برای استفاده نه مأمنی برای واگذاری مسئولیت‌ها و توقعات.

*مشکلات سازه‌های آبی شوشتر درس عبرت باشد

قرار است ناظران یونسکو از سرای افضل بازدید کنند و برای ثبت جهانی این اثر تاریخی نظرات خود را ارائه کنند، آنچه دراین‌بین باید بسیار مدنظر باشد تجربه‌ای است که از ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در دسترس است و آن‌هم وضعیتی است که پس از ثبت جهانی رخ خواهد داد.

تعیین عرصه و حریم اثر ثبت جهانی یکی از معضلاتی است که پس از سال‌ها که از ثبت این اثر می‌گذرد مردم را رنج می‌دهند، اجرایی نشدن پلان مدیریت اثر، عوامل تهدیدکننده اثر و… معضلاتی است که مردم نسبت به آن نگران و ناراضی هستند.

حال و روز دیواره غربی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر این روزها درس عبرتی برای وزارت گردشگری است، باید اگر ثبت جهانی رخ می‌دهد امور پایگاه‌های جهانی وزارت نسبت به آن توجه ویژه داشته باشد نه‌تنها با نصب برچسبی با عنوان ثبت جهانی راه را برای رسیدگی به اثر، تحول در پیرامون و محدودیت غیرقابل‌توجیه در حریم منظر اثر مسدود سازد و مردم را با معضلات ثبت جهانی روبرو کند نه با داشته‌هایش.

*شرایط ویژه سرای افضل

سرای افضل شوشتر در مرکز شهر واقع است، نزدیک به خیابان اصلی، در بافت تاریخی و با ارزش شهر، توجه داشته باشید که این ثبت جهانی با محدودیت در آینده شهر باعث تنگناها و مسدود شدن راه‌های توسعه‌ای نشود، از طرفی این موضوع را در مدیریت شهری باید به بررسی و توجه گذاشت که این ثبت جهانی می‌تواند در آینده شهر، توسعه و عمران شهر، اقتصاد شهر و… چه تاثیراتی داشته باشد.

بررسی داشته‌های شهر شوشتر پس از ثبت جهانی، نعمات و محرومیت‌ها بسیار جای بررسی و الگوپذیری است، بهتر است مردم پیرامون اثر در شرف ثبت جهانی سرای افضل از این مهمات مطلع شوند و بدانند که چه آینده‌ای در انتظار املاک و خانه‌هایشان است.

مدیریت شهری نیز باید در این زمینه نقش ایفا کند، نقشی تأثیرگذار، در همه کشورها شهرداری‌ها اصلی‌ترین نقش را در مدیریت شهری ایفا می‌کنند، شهرداری شوشتر باید با میدان‌داری در مهیا شدن پیرامون سرای افضل شرایط را برای حضور قریب‌الوقوع ناظران یونسکو فراهم کند.

آنچه بسیار محتمل است پذیرش سرای افضل برای حضور در پرونده ثبت جهانی است، ولی آنچه تاکنون دراین‌باره گفته نشده بود و در هیاهوی ثبت جهانی‌شدن گم‌شده بود، توجه به عرصه و حریم‌ها و نیم‌نگاهی به تجربه ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر پس از ۱۲ سال است.

نویسنده : مجتبی نارنج‌پور-کارشناس ارشد جامعه شناسی و روزنامه‌نگار | منبع خبر : اختصاصی شوشترخبر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۱
  1. شهروند اشنا ب حوزه میراث فرهنگی :
    17 اکتبر 21

    درود
    خداقوت
    بسیار تلنگری بجا و ب موقع و مدبرانه و اینده نگرانه ب رشته تحریر دراوردین ک امید است مورد مطالعه عموم شهروندان و حوزه پیرامونی این جریان گردد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.