Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 13807
  پرینتخانه » اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲, یادداشت‌ها تاریخ انتشار : 15 اکتبر 2020 - 16:18 | ارسال توسط :

ملاک رنگ‌بندی‌ شهرها کرونایی چیست؟

نویسنده: مجتبی نارنج‌پور-مدیر مسئول| شاخص رنگ‌بندی شهرها بر اساس میزان ابتلا و مرگ‌ومیر در روزهای سخت کرونا یکی از شاخص‌های بررسی به شمار می‌آید که پشت این شاخص اعداد و آماری مستتر است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شوشترنامه| رنگ‌بندی‌های شرایط کرونا بر اساس آمار و ارقامی دقیق است، بر این اساس می‌توان زمانی که […]

ملاک رنگ‌بندی‌ شهرها کرونایی چیست؟

نویسنده: مجتبی نارنج‌پور-مدیر مسئول| شاخص رنگ‌بندی شهرها بر اساس میزان ابتلا و مرگ‌ومیر در روزهای سخت کرونا یکی از شاخص‌های بررسی به شمار می‌آید که پشت این شاخص اعداد و آماری مستتر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شوشترنامه| رنگ‌بندی‌های شرایط کرونا بر اساس آمار و ارقامی دقیق است، بر این اساس می‌توان زمانی که شهری را قرمز، زرد و یا سفید تلقی می‌کنند به‌خوبی شرایط آن شهر را فهمید، درحالی‌که بتوان رنگ‌های کرونایی را به‌خوبی تفسیر کرد.

بر این اساس شهرهای رنگ‌بندی شده به دو بخش سفید و قرمز تقسیم می‌شوند، اگر جزو یکی از این دو گروه نبود، قطعاً در ردیف شهرهای زرد قرار خواهد گرفت.

شاخص شهرهای سفید

شهری که سفید تلقی شود بدون مخاطره از نظر کرونا محسوب نمی‌شود، باید توجه داشت که خطر ابتلا به کرونا ارتباطی به رنگ‌بندی شهرها ندارد و همه در هر شهری در معرض ابتلا هستند.

در شهرهای سفید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت روزانه حداکثر یک نفر بستری می‌شود، اگر چنین شرایطی در شهری وجود داشته باشد آن شهر سفید تلقی می‌شود.

یعنی در شهری با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر حداکثر ۱۴ نفر در بازه زمانی دو هفته بستری شود، این شهر را سفید تلقی می‌کنیم.

شهرهای قرمز و زرد

در شهرهای رنگ‌بندی شده کرونایی در سطح کشور به شهری که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در روز بیشتر از سه نفر بستری شود این شهر قرمز تلقی می‌شود.

بر این اساس اگر شهری در دو هفته ۴۲ نفر بستری کرونایی داشته باشد این شهر قرمز محسوب نمی‌شود، و شهری که قرمز محسوب نشود قطعاً زرد خواهد بود.

باید توجه داشت که بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان کاهش محدودیت‌های کرونایی ابتدا از مساجد و نمازجمعه‌ها آغاز می‌شود(بر اساس مصاحبه دکتر حریرچی در ۷ اردیبهشت‌ماه) این وضعیت در شهرستان شوشتر اتفاق افتاده است، یعنی این شهرستان بر اساس اعلام ستاد اقامه نمازجمعه این هفته نمازجمعه را اقامه خواهد کرد، این مهم به این معنی است که شوشتر از وضعیت قرمز خارج‌شده است و محدودیت برپایی نمازجمعه برداشته‌شده است.

حال بهتر است به این آمار قدری ریز بینانه نگاه کرد، بر اساس آمار ویزیت پزشکان عفونی و طب‌اورژانس در کلنیک تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان خاتم‌الانبیا روزانه مراجعه‌کنندگان زیادی در این مرکز حضور می‌یابند که علائم بیماری کرونا داشته و با تشخیص کرونا در منزل قرنطینه می‌شوند و تحت درمان هستند، حال این افراد به دلیل اینکه بستری نشده‌اند نه جزو بیماران بستری محسوب می‌شوند که شهر از لحاظ رنگ‌بندی تغییر وضعیت دهد و نه از نظر شاخص‌های گرفتن تست بیماری کرونا بسیاری از این مراجعه‌کنندگان تست گرفته می‌شوند ( برای تست دادن افراد بالای ۶۰ سال سن داشته باشند و یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد) پس بر این اساس رنگ‌بندی قرمز شهرستان آنقدر دقیق نیست و رنگ‌بندی غیر قرمز نیز آنقدر نشان‌دهنده شرایط کم‌مخاطره نیست که تلقی شود کرونا به پایان رسیده و خودمراقبتی را کاهش دهیم، تا اطلاع ثانوی ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

نویسنده : مجتبی نارنج‌پور-روزنامه‌نگار | منبع خبر : اختصاصی شوشترنامه
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.