Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 12657
  پرینتخانه » تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : 15 می 2019 - 15:10 | ارسال توسط :

کنترل فشار خون جامعه هدف ۹۰ هزار نفری در شوشتر؛ فرهنگ جامعه باید به سمت کنترل فشارخون سوق داده شود

رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر گفت: در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در شهرستان شوشتر جامعه هدف ۹۰ هزارنفری تعیین‌شده است. به گزارش شوشترنامه، دکتر فرهاد ابول نژادیان در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبر شهرستان شوشتر درباره تشریح اهداف طرح بسیج ملی کنترل فشار اظهار کرد: این طرح در سراسر کشور از ۲۷ […]

کنترل فشار خون جامعه هدف ۹۰ هزار نفری در شوشتر؛ فرهنگ جامعه باید به سمت کنترل فشارخون سوق داده شود

رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر گفت: در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در شهرستان شوشتر جامعه هدف ۹۰ هزارنفری تعیین‌شده است.

به گزارش شوشترنامه، دکتر فرهاد ابول نژادیان در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبر شهرستان شوشتر درباره تشریح اهداف طرح بسیج ملی کنترل فشار اظهار کرد: این طرح در سراسر کشور از ۲۷ اردیبهشت‌ماه تا ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود و مردم را از شرایط فشارخونشان مطلع می‌سازد.

وی افزود: وزارت بهداشت و درمان بر این باور است که به‌منظور حفظ سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمان باید در حوزه پیشگیری اقدامات زیادی انجام داده و به دلیل اینکه فشارخون ارتباط زیادی به بیماری چشم، کلیوی و قلبی و عروقی دارد طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در دستور کار قرارگرفته است.

نشست مطبوعاتی «بسیج ملی طرح کنترل فشار خون» دانشکده علوم پزشکی شوشتر

این مقام مسئول تأکید کرد: در کشور ۴۵ درصد از مرگ‌ومیرها براثر بیماری‌های قلبی است که در شوشتر این میزان به ۵۰ درصد می‌رسد و متأسفانه شوشتر در این آمار از متوسط کشوری بیشتر است، باید تلاش کنیم تا با کنترل فشارخون برای کاهش این رقم گامی اساسی برداریم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر تأکید کرد: سالانه ۱۰۰ هزار سکته مغزی در کشور ثبت می‌شود، ایران از نظر سکته مغزی ۱۰ سال زودتر از متوسط جهانی است یعنی سن سکته مغزی در کشور ایران از متوسط جهانی ۱۰ سال کمتر است، از این شمار ۱۰۰ هزار سکته مغزی سالانه ۱۵ هزار نفر به مرگ مختوم می‌شوند و بقیه هم با نقص عضو و مشکلات تکلم و حرکتی مبتلا می‌شوند، برای مقابله با این سکته‌ها باید فشارخون کنترل شود.

بر پایه گزارش شوشترنامه، وی به شمار سکته‌های مغزی نیز اشاره کرد و گفت: سالانه ۳۰۰ هزار سکته قلبی در ایران ثبت می‌شود، از این میزان ۲۰ درصد به مرگ ختم می‌شود، عارضه اصلی برای پدیده سکته قلبی فشارخون است، بهتر است برای کاهش فشارخون اقدامی عاجل انجام شود.

ابول نژادیان به آماری جالب درباره فشارخون در کشور اشاره کرد و افزود: ۴۰ تا ۶۰ درصد از مبتلایان به بیماری فشارخون از بیماری خون مطلع نیستند، این آمار تکان‌دهنده‌ای برای ابتلای بعدی به بیماری‌هایی است که به‌نوعی به فشارخون مرتبط هستند.


نشست مطبوعاتی «بسیج ملی طرح کنترل فشار خون» دانشکده علوم پزشکی شوشتر

رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر تأکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده فشارخون عامل اساسی مرگ زودرس ایرانیان است، این بیماری ناتوانی، نارسایی کلیوی و… را باعث می‌شود، به این دلیل وزارت بهداشت و درمان با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون می‌کوشد تا ۲۰ میلیون نفر را کنترل فشار کند و در صورت مشخص شدن عامل فشارخون برای رفع مشکل و بررسی‌های بیشتر به سطح دو ارجاع این افراد را ارسال می‌کنیم.

ابول نژادیان با تأکید بر اینکه در این طرح دو نوع پایش وجود دارد، افزود: یک‌پایش به‌صورت خود اظهاری است که فرد فشارخون خود را در سایت وزارت بهداشت و درمان ثبت می‌کند، دیگری پایش از طریق مراجعه و کنترل فشارخون و ثبت آن توسط وزارت بهداشت و درمان است.


نشست مطبوعاتی «بسیج ملی طرح کنترل فشار خون» دانشکده علوم پزشکی شوشتر

وی خاطرنشان کرد: در این طرح ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر درگیر می‌شوند و همه پایگاه‌ها، ایستگاه‌ها، خانه‌های بهداشت و … بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و سلامتی خصوصی و عمومی موظف هستند در این طرح مشارکت کنند و از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم تا با وزارت بهداشت در این طرح همکاری کنند.

به گزارش شوشترنامه از این نشست مطبوعاتی، رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر گفت: کنترل فشار در فاز نخست رایگان است ولی پس از مشخص شدن فشارخون و نیاز به ارجاع و استفاده از امکاناتی مانند اکو، مراجعه به متخصص و…. هنوز درباره هزینه‌ها، وزارت بهداشت و درمان اظهارنظری نکرده است و ابلاغیه‌ای به دستمان نرسیده است.

وی درباره میزان فشارخون سالم افزود: فشارخون سالم ۱۴ روی ۹ است، البته باید بدانیم که این فشارخون نیز اصطلاحاً روی مرز سلامتی محسوب می‌شود و فشارخون کمتر از ۱۴ بیشتر مورد تأکید است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ستاد اجرایی بسیج ملی طرح کنترل فشارخون گفت: این ستاد تشکیل‌شده است و از رسانه‌ها که عضو ستاد اطلاع‌رسانی این طرح هستند می‌خواهیم که در حساسیت بخشی آحاد مردم در این زمینه همکاری لازم را با وزارت بهداشت و درمان داشته باشند.

وی به عامل اساسی ایجاد فشارخون اشاره کرد و عنوان کرد: استفاده بی رویه از نمک عامل اساسی ایجاد فشارخون است، ایرانی‌ها بیش از دو برابر متوسط جهانی نمک مصرف می‌کنند، در ایران هم‌اکنون متوسط مصرف نمک ۱۱ گرم در روز است درحالی‌که در جهان این مقدار پنج گرم است.

ابول نژادیان تأکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده اگر نمکدان را از سفره‌ها حذف کنیم، بیش از ۱۸ درصد کاهش مصرف نمک در کشور خواهیم داشت و روزانه ۳ گرم از سبد مصرفی نمک هر شخص کاسته می‌شود، اگر بتوانیم این میزان کاهش مصرف نمک را انجام دهیم، ۱۸ درصد بیماری‌های قلبی و ۲۴ درصد سکته‌های مغزی کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: تنها ۱۲ درصد از ایرانی‌ها الگوی مصرف صحیح نمک‌دارند و ۸۸ درصد از ایرانیان الگوی ناصحیح دارند که باید در این زمینه زنگ خطرها را به صدا درآورد، کاهش تحرک، استفاده از دخانیات و… نیز عوامل تشدیدکننده فشارخون به شمار می‌آید که متأسفانه شرایط مناسبی در جامعه هدف ما ندارد.

وی عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم به‌ویژه در سطح شهر شوشتر برای کنترل فشارخون خود به مراکز بهداشتی و سلامت مراجعه‌کننده در روستاها میزان مراجعه به مراکز و خانه‌های سلامت و بهداشت ۹۵ درصد است درحالی‌که این آمار در شهر شوشتر ۶۵ درصد است.

*۱۲۸ تیم اجرایی برای بسیج ملی طرح کنترل فشارخون تشکیل‌شده است

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر نیز در این نشست خبری اظهار داشت: بیش از ۱۲۸ گروه اجرایی برای مشارکت و اجرای بسیج ملی طرح کنترل فشارخون ساماندهی شده‌اند، ۱۰ تیم سیار، ۳۷ تیم در مراکز تجمعی و همه مراکز خدمات دهنده در حوزه پزشکی و سلامت اعم از خصوصی و دولتی مشارکت دارند.

بر این اساس، نائب فدایی افزود: از ۲۷ اردیبهشت‌ماه مصادف با روز جهانی فشارخون این طرح آغاز می‌شود و تا ۱۷ خرداد فاز نخست که اطلاع‌رسانی طرح است اجرا می‌شود و از ۱۷ خردادماه به بعد تا ۱۵ تیرماه اجرای طرح و کنترل فشارخون در دستور کار قرار می‌گیرد که امیدواریم همه دستگاه‌ها با وزارت بهداشت و درمان همکاری کنند.


معاون بهداشت علوم پزشکی شوشتر در نشست مطبوعاتی «بسیج ملی طرح کنترل فشار خون»

وی تأکید کرد: گروه هدف این طرح افراد بالای ۳۰ سال سن، زنان باردار در همه‌سنی، بیماران قلبی و کلیوی … هستند، مردم برای کنترل فشارخون خود قدری حساس‌تر و دقیق‌تر باشند.

در پایان گزارش شوشترنامه از این نشست مطبوعاتی، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر تأکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در این طرح جامعه هدف شوشتر ۹۰ هزار نفر است، حداقل علوم پزشکی شوشتر باید ۴۸ هزار و ۸۰۰ نفر را کنترل فشارخون کند، بر اساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۱۳ هزار ۲۰۰ نفر در این طرح از شرایط فشارخون بالای خود مطلع می‌شوند و باید برای بررسی بیشتر به سطح دوم ارجاع فرستاده شوند.

| منبع خبر : اختصاصی شوشترنامه
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۱
  1. رضا علیخانی :
    16 ژوئن 19

    چند روز پیش رفتم فشار خون از من گرفتن هفده ونیم بود بعد کارتی دادند که رفتم درمانگاه شماره ۴ اونجا بعد از کلی این اتاق و ان اتاق رفتند آقای دکتر فشار خون بند ه را گرفتند و گفتن که فشار خون دارید چیزی که خودم هم می دانستم و فرمودند که برو دارو بخور این را هم می دانستم ولی متوجه نشدم این همه تبلیغات و استفاده از تعداد زیادی نیرو برای من و یا امثال مثل من به چه دردی میخوره جز هدر رفتن وقت و مرخصی که از محل کارم گرفتم با تشکر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.