Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 14487
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۵:۲۱ | ارسال توسط :

محمدطاهر ماه‌پار حامی جوانان انقلابی بود

به گزارش شوشترخبر به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی| خیابان “فرح” که با اقدامات انقلابیون به خیابان “امام خمینی” تغییر نام داد، مرکز اصلی فعالیت‌های انقلابیون شوشتر بود و اولین راهپیمایی علیه رژیم پهلوی هم از این خیابان شکل گرفته بود. یکی از روش‌های مبارزاتی مردم ایران با رژیم پهلوی، مبارزه با نمادها و […]

محمدطاهر ماه‌پار حامی جوانان انقلابی بود

به گزارش شوشترخبر به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی| خیابان “فرح” که با اقدامات انقلابیون به خیابان “امام خمینی” تغییر نام داد، مرکز اصلی فعالیت‌های انقلابیون شوشتر بود و اولین راهپیمایی علیه رژیم پهلوی هم از این خیابان شکل گرفته بود.

یکی از روش‌های مبارزاتی مردم ایران با رژیم پهلوی، مبارزه با نمادها و اسامی سلطنتی بود، به طوری که مردم در طول دوران مبارزه، بارها اسامی خیابان‌ها، کوچه‌ها، میادین و … را تغییر می‌دادند و نام امام خمینی یا دیگر مبارزان نهضت اسلامی را بر روی آن می‌گذاشتند.

در کتاب “انقلاب اسلامی در شوشتر و گتوند” که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره مبارزات مردم این منطقه با رژیم پهلوی و نحوه تغییر نام خیابان‌ها در سال ۱۳۵۳ آمده است: در ماه رجب سال ۱۳۵۳ شمسی، آیت‌الله خزعلی به شوشتر آمد و برنامه سخنرانی او در مسجد امام حسین(ع) فراهم شد. در این مراسم پس از سخنرانی، دعای کمیل نیز خوانده شد.

آیت‌الله خزعلی در این سخنرانی به لزوم آگاهی بیشتر در مقابل حکومت ظالمه صحبت کرده و خواستار آن شد که نیروهای فعال مذهبی و انقلابی شهر در مقابل رژیم پهلوی فعالیت بیشتری کنند.

وی پس از پایان دعا، مختصری صحبت کرد و پرسید: «این خیابان جدیدالتاسیس چه نام دارد؟» به او گفتند: «نام این خیابان فرح است.» آیت‌الله خزعلی گفت: «من سه شیرمرد می‌خواهم امشب این تابلوی خیابان را در بیاورند و یا اسم آن را عوض کنند، به طوری که فردا صبح این خیابان بشود خیابان امام خمینی.»

اکثر جوانان از این پیشنهاد استقبال کردند و همان شب بچه‌های محله “عبدالله بانو” رفتند و بر روی تابلو رنگ زده و آن نام امام خمینی را بر روی آن تابلو نوشتند.

آنها بر طبق همان سفارش آیت‌الله خزعلی تابلوی خیابان پهلوی را هم رنگ کرده و نام آن را خیابان طالقانی گذاشتند و بعدا این اسامی را با اسپری بر دیوارهای این دو خیابان نوشتند که تاکنون این اسامی ماندگار شده‌اند.

هزینه بعضی از این کارها مانند خرید اسپری را آقای محمدطاهر ماپار از انقلابی‌های شوشتر پرداخت کرد.

خیابان “فرح” که با اقدامات انقلابیون به خیابان “امام خمینی” تغییر نام داد، مرکز اصلی فعالیت‌های انقلابیون شهر بود و اولین راهپیمایی علیه رژیم پهلوی هم از این خیابان شکل گرفته بود.

نویسنده : سردبیر | منبع خبر : مرکز اسناد انقلاب اسلامی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.