Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 13031
  پرینتخانه » تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸ | ارسال توسط :

ساحل‌سازی برای تفریح ۱۰۰ هزار گردشگر از گتوند تا شوشتر

به گزارش شوشترنامه، نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی از ساحل‌سازی ساحل رودخانه کارون از سدتنظیمی گتوند تا پل کابلی شوشتر برای تفریح همزمان ۱۰۰ هزار نفر خبر داد و گفت: این پروژه به‌صورت قطعه قطعه در حال اجراست. سردار سهراب گیلانی در کارگاه بین‌المللی گردشگری پایدار اظهار کرد: گردشگری بر سه پایه […]

ساحل‌سازی برای تفریح ۱۰۰ هزار گردشگر از گتوند تا شوشتر

به گزارش شوشترنامه، نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی از ساحل‌سازی ساحل رودخانه کارون از سدتنظیمی گتوند تا پل کابلی شوشتر برای تفریح همزمان ۱۰۰ هزار نفر خبر داد و گفت: این پروژه به‌صورت قطعه قطعه در حال اجراست.

سردار سهراب گیلانی در کارگاه بین‌المللی گردشگری پایدار اظهار کرد: گردشگری بر سه پایه استوار است، آثار و جاذبه‌های تاریخی که در منطقه ما به‌وفور وجود دارد، فراهم آوردن شرایط برای حضور گردشگر با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز و اقامتگاه‌های مناسب، شوشتر در دو بخش انتهایی مشکل داشت، با تدبیر در این زمینه و با تلاش فراوانی که انجام دادم، پارک کوهستان در شهرستان گتوند در حال ساخت است و در جنت‌مکان، ترکالکی و به‌زودی در شوشتر ساحل‌سازی عظیم آغاز می‌شود و مقدمات برای تفریح همزمان ۱۰۰ هزار نفر در کنار ساحل رودخانه فراهم خواهم شد.

وی افزود: در مقابل بقعه شیخ شوشتری به مساحت ۱۱ هکتار، با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال ساحل سازی آغاز خواهد شد، این مهم با گرفتن مصوبات مورد نیاز و مجوزها به‌زودی آغاز می‌شود.

وی خطاب به معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: در بخش راه‌اندازی اقامتگاه‌ها نیز از وزارت میراث فرهنگی استمداد می‌طلبیم، باید در روند پرداخت تسهیلات و حضور سرمایه‌گذاران در شهرستان شوشتر همکاری داشته باشند، فضا در شهرستان شوشتر کاملاً مهیاست.

وی با اشاره به قدمت شهرستان شوشتر خاطرنشان کرد: شهرستان شوشتر بر اساس کتاب جناب کریشمن سابقه ۱۰ هزارساله دارد، این سابقه درخشان به آثار تاریخی بازمانده از ساسانیان و هخامنشیان است، این آثار الان موجود هستند و در حال خدمات‌اند.

به گزارش شوشترنامه وی به پیگیری‌های انجام شده در بازه ۳٫۵ سال گذشته اشاره کرد و افزود: همه مسئولان در این حوزه بجز رئیس‌جمهور را برای دیدن وضعیت وخیم سازه‌های آبی تاریخی شوشتر به این شهرستان آورده‌ام، عکس و فیلمش نیز موجود است.

این مقام مسئول تأکید کرد: وزیر نیرو در بازدیدی از سازه‌های آبی تاریخی شوشتر قول داد که لایروبی شوشتر در دستور کار قرار گیرد، دستورات لازم را نیز صادر کردند ولی هنوز اتفاقی نیافتاده است، درصورتی‌که این توافقات مصوب شده است.

وی به بیان برخی گلایه‌ها در این حوزه اشاره کرد و عنوان کرد: در بند میزان ماشین‌ها خاک تخلیه کرده‌اند رژیم آبی در این سازه تاریخی بهم خورده است، سقف نهر داریون را بسته‌اند این اتفاق باعث شده است تا ریزش‌های قلعه سلاسل بیشتر شود، این اتفاقاتی است که باید پاسخ بدهند برای چه انجام شده است.

گیلانی تأکید کرد: آثار تاریخی شوشتر به آنچه که بوده مرمت شود، البته به‌صورت کاملاً علمی، این علمی بودن مداخله در آثار تاریخی باید مدنظر باشد و توجه داشته باشید که در این زمینه در شوشتر نیروهای متخصص و توانمندی وجود دارد که بتوانند به بهترین وجه ممکن کارها را به نتیجه برسانند.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد بندمیزان مانند سدتنظیمی گتوند است، وزیر نیرو قول داد که برای بندمیزان نیز که ۳۳ کیلومتر تا بندقیر مدیریت آب را در اختیار دارد بودجه سالانه بگذارد، ولی هنوز در این زمینه اقدامی عملی مشاهده نشده است، این مسائل همه مصوب شده‌اند.

وی به تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، به وزارت میراث فرهنگی نیز اشاره‌ای کرد و افزود: اصلی‌ترین هسته‌ای از نمایندگان که این امر خطیر را رقم زدند به ۲۰ نفر نمی‌رسیدند، برای اینکه اهتمام ویژه‌ای به میراث فرهنگی داشته باشیم و بتوانیم به اهداف عالیه در این حوزه نزدیک شویم، تلاش کردیم تا این سازمان وزارت‌خانه شود، این اقدام در حالی انجام شد که دولت با این اقدام مخالف بود، وزارت مصوب شد و شورای نگهبان تائید کرد.

*خوزستان رتبه ۲۰ جذب سرمایه‌گذار

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در این کارگاه آموزشی اظهار داشت: خوزستان در بخش جذب سرمایه‌گذار در کشور رتبه ۲۰ را به خود اختصاص داده است، این جایگاه خوبی نیست، در بخش اقامتگاه‌ها نیز رتبه بهتر از ۲۰ را نداریم.

به گزارش شوشترنامه فاضل عبیات خاطرنشان کرد: در تاسیسات گردشگر خوزستان رتبه هفتم و همه این آمارها هشداری اساسی برای خوزستان به شمار می‌آید.

وی تأکید کرد: خوزستان از نظر تنوع طبیعی، تنوع اقدام و گردشگری مذهبی داشته‌های مختلفی برای عرضه دارد، از سویی حماسه اربعین هر ساله اتفاقی عجیب و بزرگ در حوزه مذهبی است که می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در این زمینه افزود: دریاچه‌های سدهای خوزستان، ظرفیت‌های مغفول مانده طبیعی و ظرفیت بسیار زیاد حوزه دفاع مقدس برای جذب گردشگر جای شکوفایی بسیار زیادی دارد که باید در این زمینه اهتمام ویژه‌ای به کار بست.

*استحکام‌بخشی دیواره غربی سازه‌های آبی مشکل اعتبار ندارد

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در آیین آغاز به کار این کارگاه اظهار داشت: اصلی‌ترین هدف برای راه‌اندازی این کارگاه تبادل تجربه و دانش در حوزه‌های مختلف است، نیاز است در این حوزه مفاهمه و تبادل تجربه بیشتری انجام شود.

محمدحسن طالبیان افزود: گردشگری پویا یعنی تعادل میان همه بخش‌ها، در حوزه اقتصاد بومی، احیا آثار و…در روزهای آینده در این کارگاه به‌خوبی در این زمینه از تجربیات سایر کشورها بهره خواهیم برد.

به گزارش شوشترنامه، وی شوشتر را یک موتور صنعتی پیش از انقلاب صنعتی دانست و گفت: دیواره غربی سازه‌های آبی توسط کارشناسان متعدد بازدید شده است، این دیواره نیازمند پایش زیادی است، اگر بدانیم می‌خواهیم چه کنیم بعد اقدام زمان زیادی به خود اختصاص نمی‌دهد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: می‌توانیم به شاتکریت و … اقداماتی در حوزه عمرانی انجام دهیم و دیواره را تثبیت کنیم، ولی آن دیواره دیگر سازه‌های آبی شوشتر نیست، باید تلاش کنیم همین صخره و همین سنگ‌ها حفظ شوند.

وی تأکید کرد: قبول دارم که اطلاعات ما از سازه‌ها و آثار تاریخی با آنچه در واقعیت وجود دارد فاصله زیادی دارد، در این زمینه نیاز داریم تبادل تجربیات داشته باشیم، خوزستان بهشت باستان شناسان است، آنچه در همه کشور روی زمین وجود دارد، در خوزستان بزرگ به‌صورت تاریخ زیرزمین وجود دارد.

وی به منطقه‌های گردشگری و باستانی در شوشتر، شوش، چغازنبیل و دزفول اشاره کرد گفت: این منطقه باید از نظر گردشگر به‌خوبی با محورهای متعدد معرفی شود.

*سازه‌های آبی شوشتر را علمی ببینید

فرماندار شوشتر در مراسم آغازین کارگاه بین‌المللی گردشگری پایدار اظهار کرد: سازه‌های آبی تاریخی شوشتر می‌تواند یک دانشگاه علمی در حوزه هیدرولیک باشد، باید این مبحث از سازه‌های آبی تاریخی شوشتر به‌خوبی دیده شود و به جهان معرفی گردد.

به گزارش شوشترنامه، حسین پنبه‌دانه‌پور خاطرنشان کرد: سازه‌های آبی تاریخش شورت این قابلیت را دارد که مبدای برای پایان‌نامه‌های دکترا، و کارشناسی ارشد در حوزه هیدرولیک، سدسازی و … باشد، به سازه‌های آبی تاریخی شوشتر باید به‌صورت علمی نگاه شود.

وی به خطرهای دیواره غربی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر اشاره کرد و گفت: دیواره غربی اگر نیاز به سبک‌سازی دارد تا حرکت و خیز آن از بین رود، هر سهمی برای تملک خانه‌های موجود در این دیواره برعهده شهرستان شوشتر باشد به کمال میل می‌پذیریم و پرداخت می‌کنیم.

*بافت تاریخی شوشتر حرف برای گفتن دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان در این آیین اظهار داشت: شوشتر بیش از یک، سوم آثار ثبت ملی خوزستان را در خود جای داده است، این شمار نشان از قدمت، فرهنگ و تمدن موجود در این خطه است.

سیدحکمت‌اله موسوی خاطرنشان کرد: شوشتر ۱۳ اثر ثبت جهانی دارد و ۱۶۰ هکتار بافت تاریخی موجود در مرکز شهر، این بافت واقعاً حرف برای گفتن دارد.

به گزارش شوشترنامه، وی تأکید کرد: بالاترین ظرفیت گردشگری در خوزستان به آثار ثبت جهانی اختصاص دارد، این آثار به بهترین وجه ممکن باید معرفی شوند و از طرفی خوزستان بیش از ۱۵ اثر دیگر که استعداد ثبت جهانی را دارند در خود جای داده است.

وی به موضوعات حفظ محیط‌زیست در حوزه گردشگری پایدار اشاره کرد و افزود: مصرف منابع باید مدیریت شود، زیرا تولید مجدد این منابع نیازمند صرف زمان و هزینه است.

وی به ظرفیت اقوام در خوزستان اشاره کرد و گفت: باید به اقوام در خوزستان، رسوم و گویش‌ها به‌عنوان ظرفیت در حوزه گردشگری توجه داشت و بکوشیم تا از این ظرفیت برای جذب گردشگر به بهترین وجه ممکن استفاده شود.

*کارگاهی برای تدوین طرح گردشگری شمال خوزستان

مدیرکل امور پایگاه‌های کشور در این کارگاه بین‌المللی اظهار کرد: این کارگاه برای ۲۴ پایگاه ثبت جهانی کشور برگزار می‌شود و تلاش دارد بازبینی روش‌های کلی در بخش گردشگری را در حوزه شمال خوزستان در دستور کار داشته باشد.

به گزارش شوشترنامه، فرهاد عزیزی افزود: این کارگاه می‌تواند با تدوین طرح اولیه‌ای در حوزه گردشگری شمال خوزستان به رونق گردشگری و سرمایه‌گذاری در این منطقه ختم شود.

وی ضمن تشکر از دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران تأکید کرد: دفتر منطقه‌ای یونسکو در برگزاری این کارگاه نقش بسیار زیادی داشته است، فرماندار محترم شوشتر، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، معاون محترم میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و مدیر جوان و فرهیخته پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در برگزاری این کارگاه زحمات زیادی کشیده‌اند که جا دارد از آن‌ها تشکر کنم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.