Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 15858
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : 24 ژانویه 2022 - 18:56 | ارسال توسط :

پخت نون‌چرب مشترك بين شوشتر و دزفول ثبت ملي شد

شوشترخبر| رئیس میراث فرهنگی شوشتر گفت: سه اثر ناملموس و هشت اثر ملموس شوشتر ثبت ملی شدند و نون چرب بين ششتر دزفل به ثبت رسيده است.

پخت نون‌چرب مشترك بين شوشتر و دزفول ثبت ملي شد

شوشترخبر| رئیس میراث فرهنگی شوشتر گفت: سه اثر ناملموس و هشت اثر ملموس شوشتر ثبت ملی شدند و نون چرب بين شوشتر دزفول به ثبت رسيده است.

به گزارش مهر، علی محمد چهارمحالی اظهار کرد: پس از تلاش و پیگیری‌های مستمر دو اثر ثبت شده میراث ناملموس شهرستان شوشتر و یک اثر نیز به صورت مشترک میان شهرستان‌های شوشتر و دزفول به ثبت رسیدند.

وی در خصوص پرونده‌های ثبت شده میراث ناملموس افزود: این آثار شامل مهارت‌های سنتی ساخت و نواختن نی جفتی شوشتری، ای واویلا خوانی و سبیل عطشان خوانی در مراسم مقتل خوانی مسجد آل طیب شوشتر و مهارت پخت نون چرب که به صورت مشترک میان دو شهر شوشتر و دزفول است، معرفی و به ثبت میراث ناملموس رسیدند.

چهارمحالی در ادامه با اشاره به اینکه هشت اثر ملموس که شامل خانه‌ها و بناهای تاریخی در شوشتر نیز به ثبت رسیدند، گفت: خانه تاریخی سید عبدالصمد جزایری، خانه قصاب نژاد، خانه مستوفی، معتمد زرگر، قلعه حسین خان افشار، تپه تاریخی گوریه، خانه تاریخی مقدم، ساختمان قدیم شهرداری جزو این آثار هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر بیان کرد: در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر کارشناسان این اداره با تلاش‌های مستمر تعداد زیادی پرونده با موضوعات مختلف را برای ثبت مهیا و ارسال شده که امید است تا در اوایل سال آینده محقق شوند.

نویسنده : سردبیر | منبع خبر : مهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.