Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 16153
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۴۶ | ارسال توسط :

يك آسياب قديمي سازه هاي بي تاريخي شوشتر راه اندازي شد

شوشترخبر| عملیات تعمیر و باززنده‌سازی آسیاب تنوره‌ای توسط پایگاه میراث‌جهانی سازه های آبی‌تاریخی شوشتر انجام شد. از آنجا که آسیاب یک سازه مکانیکی است، باید به صورت دوره‌ای و منظم پایش و بازرسی و در صورت لزوم و در زمان مشخص مرمت و اُوِرهال شود.

يك آسياب قديمي سازه هاي بي تاريخي شوشتر راه اندازي شد

شوشترخبر| عملیات تعمیر و باززنده‌سازی آسیاب تنوره‌ای توسط پایگاه میراث‌جهانی سازه های آبی‌تاریخی شوشتر انجام شد.

محمدرضا بهادری مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ اظهارکرد: در محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر، تعداد زیادی آسیاب وجود دارد که از این تعداد تاکنون شش آسیاب تنوره‌ای و یک آسیاب شیبی توسط پایگاه سازه‌های آبی شوشتر مرمت و بازسازی شده‌اند.

او افزود: از آنجا که آسیاب یک سازه مکانیکی است، باید به صورت دوره‌ای و منظم پایش و بازرسی و در صورت لزوم و در زمان مشخص مرمت و اُوِرهال شود.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر با بیان این‌که پس از بازدید دوره‌ای که توسط کارشناسان پایگاه صورت گرفت مشخص شد عملکرد یکی از آسیاب‌های مجموعه با اخلال مواجه شده است گفت: با تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان متعهد و متخصص پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر اقدامات لازم برای رفع عیب آسیاب و راه‌اندازی مجدد آن صورت گرفت.

او خاطرنشان کرد: در ایام نوروز ۱۴۰۱، از این آسیاب به‌منظور نمایش شیوه عملکرد آسیاب‌های آبی و تبدیل گندم به آرد، برای بازدید و استفاده گردشگران عزیز استفاده خواهد شد.

مجموعه آبشارها و آسیاب‌های آبی شوشتر، یکی از بخش‌های سیزده‌گانه سیستم آبی‌تاریخی شوشتر (سازه‌های آبی شوشتر) است. این مجموعه به همراه دوازده اثر دیگر در نشست سالانه کمیته میراث‌جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵، با عنوان سیستم آبی‌تاریخی شوشتر به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث‌جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید. این مجموعه در کنار پل‌بند گرگر و در مسیر رودخانه دست‌کند گرگر ساخته شده ‌است. همچنین این اثر با نام مجموعه تاریخی آبشارهای شوشتر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نویسنده : سردبير | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.