Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 16486
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷ | ارسال توسط :

وندالیسم شهری را دیدگاه شورای شهر رقم زده است/ عدم وجود عدالت در توزیع خدمات در شهر باعث بروز تخریب‌گرایی است

مجتبی نارنج‌پور-روزنامه نگار و جامعه شناس| صفحه شورای اسلامی شهر شوشتر در اینستاگرام ساعتی پیش درباره « وندالیسم و وندالیسم‌ها»-که به غلط از این واژه با «ها» برای جمع بستن استفاده شده است- فیلمی منتشر کرده است که جا دارد در این زمینه قدری توضیح دهیم و برای روشن شدن اوضاع سطوری به تقریر در آوریم.

وندالیسم شهری را دیدگاه شورای شهر رقم زده است/ عدم وجود عدالت در توزیع خدمات در شهر باعث بروز تخریب‌گرایی است

مجتبی نارنج‌پور-روزنامه نگار و جامعه شناس| صفحه شورای اسلامی شهر شوشتر در اینستاگرام ساعتی پیش درباره « وندالیسم و وندالیسم‌ها»-که به غلط از این واژه با «ها» برای جمع بستن استفاده شده است- فیلمی منتشر کرده است که جا دارد در این زمینه قدری توضیح دهیم و برای روشن شدن اوضاع سطوری به تقریر در آوریم.

«وندالیسم» بر گرفته شده از کلمه «وندال» است، قومی ژرمن تبار که در قرن اول تا پنجم میلادی در اروپای غربی دست به تخریب و غارت زدند و نوع تخریب های انجام شده از نوع فیزیکی، خصمانه و کینه توزانه بود.

استفاده کننده از این واژه در صفحه شورای اسلامی شهر شوشتر که مشخص است سواد بسیار ناچیزی در حوزه شهری و جامعه شناسی دارد بهتر است بداند که وندالیسم می‌تواند تخریب اموال عمومی، فضای سبز، جاده‌ها، فروشگاه‌ها، دیوارها، … باشد. کسی را که دست به چنین کارهایی می‌زند در اصطلاح جامعه‌شناسان «وَندال» می‌گویند، و گرایش به این‌گونه تخریب‌ها وندالیسم نامیده می‌شود.

از این فیلم و اصطلاح به کار گرفته شده بر می‌آید که تولید کننده فیلم نوشته که عضو بلاگر شورای شهر است قصد به کار بردن واژه سبوتاژ را داشته است ولی در این باره اطلاعاتی نداشته و به اشتباه در این زمینه واژه انتخاب کرده است.

سبوتاژ به این معنی است که اقدامی تعمدی برای تخریب طیف و گروهی خاص که هم می‌تواند فیزیکی و یا غیرفیزیکی باشد و از سویی فرد یا گروهی انجام می‌شود.

پس از معنای واژگان تخصصی بهتر است قدری در این زمینه ریشه‌ای تر به بحث بنشینیم، در این زمینه بهتر است که قدری به عقب باز گردیم به پیش از نوروز سال‌جاری؛ زمانی که واقعا شهر شوشتر آمادگی استقبال از گردشگران نوروزی را نداشت و واقعا افتضاح نوروز امسال در خاطره ماند و می‌ماند.

نوروزی که واقعا شق‌القمر سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری شوشتر به کار بردن چند المان قدیمی و بنجل در سطح شهر برای زیباسازی فضای شهری بود، نادانی شهردار وقت در حوزه شهری از سویی و رها شدن امور به دست خدمات شهری شهرداری از سویی دیگر، دستورات دخالت عضو شورای شهر شهر  برای خریدهای خارج گل از استان‌های مرکزی توسط نیز نتوانست دروغ کاشت یک میلیون شاخه گل را تحقق دهد و… هنوز آن روزهای واقعا مسخره از یادمان نرفته است و قطعا نخواهد رفت، منطقه محروم بالیگا، دروازه، جاده صاحب الزمان در چه وضعیتی بودند؟ در آنجا هم نوروز بود؟ المانی هرچند سطحی برای مردم نصب شد؟

عضو شورای شهری که همه تلاشت در شورای شهر بروز کردن صفحه اینستگرام شورا، لب فروبستن در مقابل کم کاری‌های امروز در حوزه شهری، فراموش کردن شعار درختکاری خودت در روزهای ادمین صفحه اینستگرامی و… است بهتر است خوب متوجه باشید که اتفاق وندالیسم و یا سبوتاژی که امروز در شهر رخ می‌دهد آینه تمام عیار اقدامات در تصمیمات در شهر است، فردی که دست به تخریب المان گوسفندان ناقلا در میدان پاسدار –میدان پارک بعثت- کرد اعتراضی مشهود به عدم پیشرفت کیفیت زندگی در حوزه محل زندگی خود دارد حال ممکن است این عدم ارتقای کیفیت زندگی مربوط به خیابان عمار باشد یا جاده صاحب الزمان ولی آنچه مشهود است اعتراض به این وضع است که با وندالیسم و یا سبوتاژ خودنمایی می‌کند.

ورود به حوزه شهری علم، تخصص و صدالبته درآیت می‌خواهد، شورای اسلامی شهر که در کشمکش‌های داخلی خود نتوانسته است از تجربه‌های گذشته به خوبی بهره برده و برای آینده برنامه بنویسد نمی‌تواند حتی رویه کاغذ آن را موفق تصور کرد این مهم را قدری فارغ از لبه‌های تیز کلام بلکه با دید نصیحت علمی و مشفقانه بنگرید.

فضاهای شهری در سطح شوشتر اصلا عادلانه تجهیز نیست، پارک سیکا در چه وضعیتی است؟ پارک مطهری در چه وضعیتی است؟ بانوان در مناطق میدان ۱۵ خرداد، جاده صاحب الزمان، دروازه، بالیگا و… برای ورزش و پیاده روی به چه امکاناتی دسترسی دارند؟ این توزیع ناعادلانه امکانات و عدم تصمیم برای رفع مشکلات تنها به سبوتاژ و وندالیسم ختم می‌شود.

نگارنده به عنوان یک مطلع در حوزه شهری و یک دانش آموخه در حوزه جامعه شناسی بر این باورم که شرایط رقم خورده در حال حاضر راهکار علمی دارد ولی ای کاش حرف و سخن علمی در شورای شهر که نهاد تصمیم ساز برای شهرداری است کارایی داشت که اگر حتی یک درصد بر این باور بودم قطعا امیدوارانه برای ارائه نظرات پا پیش می‌گذاشتم.

نویسنده : مجتبی نارنج پور-دانشجوی دکترای جامعه شناسی | منبع خبر : اختصاصی شوشترخبر
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.