Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 13214
  پرینتخانه » تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳ | ارسال توسط :

موزه شوشتر | سهم فراموش‌شده شوشتر از حوزه موزه‌ها؛ اینجا سُرنا را از ته می‌دمند

مجتبی نارنج‌پور-روزنامه‌نگار| موزه فضایی فرهنگی برای به نمایش گذاردن آثار تاریخی است، بیشتر در شهرهای با هویت و صاحب تاریخ موزه وجود دارد، این دو جمله اهمیت و دلیل استقرار موزه در شهرهای کشور را به خوبی اثبات می‌کند. به گزارش خوزنامه | روز گذشته موزه شهرستان ایذه در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و […]

موزه شوشتر | سهم فراموش‌شده شوشتر از حوزه موزه‌ها؛ اینجا سُرنا را از ته می‌دمند

مجتبی نارنج‌پور-روزنامه‌نگار| موزه فضایی فرهنگی برای به نمایش گذاردن آثار تاریخی است، بیشتر در شهرهای با هویت و صاحب تاریخ موزه وجود دارد، این دو جمله اهمیت و دلیل استقرار موزه در شهرهای کشور را به خوبی اثبات می‌کند.

به گزارش خوزنامه | روز گذشته موزه شهرستان ایذه در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۳۰۰ مترمربع بااعتبار ۱۴ میلیارد ریال ساخته و برای استفاده عموم افتتاح شد، در افتتاحیه این موزه نیز مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان ابراز داشتند که «افتتاح این موزه مقدمات ثبت جهانی آثار تاریخی ایذه را فراهم می‌کند» واقعاً جای سئوال است که شهرستان ایذه موزه قرار است مقدمات ثبت جهانی آثار تاریخی‌اش باشد ولی پس از گذشت ۱۰ سال از ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر هنوز خبری از احداث موزه در این شهرستان نیست.

واقعاً متولی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شوشتر دلش برای آثار کشف‌شده و در معرض نابودی این شهرستان نمی‌سوزد؟ واقعاً پس از رفع تکلیف برای راه‌اندازی موزه یعنی نگارش نامه‌هایی در این زمینه چه اقدام عملی صورت گرفته است که تاکنون از دیدها مغفول مانده است؟

شوشتر بیش از ۵۰ درصد آثار ثبت ملی خوزستان را در خود جای‌داده است، سهم این شهر تاریخی با ۱۳ اثر ثبت جهانی از حوزه موزه و موزه‌داری چیست؟ واقعاً کوتاهی در این زمینه به چه دستگاهی برمی‌گردد؟

عدم توجه به محوطه‌های تاریخی، کوتاهی در حوزه اکتشاف و پاسداری از داشته‌های تاریخی در محوطه‌های روباز و اکتشاف نشده باعث شده است تا این محوطه‌ها به بهترین جولانگاه حفاران غیرمجاز مبدل شوند، این مهم باعث شده تا رغبت نسبت به نگهداری آثار بشدت کاهش یابد.

مطالبه عمومی در این زمینه تعیین زمین، تعیین اعتبار و آغاز به کار موزه‌ای است که واقعاً نه‌تنها دغدغه مدیریت شهری، مدیران شهرستانی و حتی متولی این دستگاه نیست بلکه رفته‌رفته دوستداران میراث فرهنگی، فرهنگ دوستان و دغدغه مندان این حوزه با نداشتن موزه در شهرستان شوشتر کنار آمده و کسی حتی چنین مسئله‌ای را مطالبه هم نمی‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در آیین افتتاحیه این موزه در شهرستان ایذه قول مساعد برای توسعه قریب‌الوقوع این موزه داده‌اند و معاون وزیر وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این مراسم ابراز داشته‌اند که در حوزه موزه‌داری در کشور شاهد جهش هستیم.

مدیریت حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در شهرستان شوشتر در اسرع وقت مدیرکل محترم را در شاخص‌های موردنیاز برای راه‌اندازی موزه توجیه کنند که شوشتر دارای چنین شاخص‌هایی است و نیاز دارد که در اسرع وقت موزه‌ای داشته باشد.

البته تجربه ثابت کرده است که توان اقناعی مدیریت استانی در حوزه میراث فرهنگی در شهرستان شوشتر وجود ندارد، امورات در حوزه میراث فرهنگی شهرستان به گذران امور روزانه می‌گذرد-در این باره فعلاً تمایلی به بیان مسائل و چالش‌ها ندارم-آنچه نیاز به تشریح است نیاز مبرم شهرستان شوشتر به موزه و خارج شدن از فاز نامه‌نگاری برای راه‌اندازی موزه به فاز عملی است، مرحله‌ای که بیش از چهار سال به طول انجامیده است.

جا دارد دراین‌بین به وعده‌های شورای اسلامی شهر شوشتر نیز برای راه‌اندازی موزه در ساختمان قدیم شهرداری اشاره‌کنیم، وعده‌ای که تاکنون جامه عمل به تن نکرده است و برزمین مانده، دراین‌بین آنچه از دست می‌روند شرایط زمانی و فرصت‌های متعددی است که می‌گذرد و توجهی که هرچه بیشتر جلب می‌شود به این موضوع ختم شده که « اینجا سٌرنا را از ته می‌دمند» آثار ثبت جهانی به ثبت می‌رسد، ۵۰ درصد آثار ثبت ملی خوزستان در شوشتر جمع می‌شود ولی موزه‌ای راه‌اندازی نمی‌شود، آن‌وقت شعارهای فراوان هم برای توسعه صنعت گردشگری و حمایت از توریسم و…. سر می‌دهیم، واقعاً رفتارمان با شعارمان همخوانی دارد؟

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.