Wednesday, 17 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 9 شوال 1445
شناسه خبر : 16476
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ | ارسال توسط :

راه اندازی سایت زنده‌گیری شهرداری شوشتر در هاله‌ای ابهام

شوشترخبر| سگ ولگردی در اهواز به نوجوانی حمله و گوش وی را کند، شش سگ ولگرد به خبرنگاری حمله کرد و… این‌ها تنها بخشی اندک از اخبار پرتعداد حمله سگ های بلاصاحب به مردم است، اتفاقی که در صورت بیمار بودن سگ‌ها می‌تواند بیماری مهلک هاری را به انسان منتقل کند، این بیماری بدون درمان تنها به مرگ ختم خواهد شد.

راه اندازی سایت زنده‌گیری شهرداری شوشتر در هاله‌ای ابهام

شوشترخبر| سگ ولگردی در اهواز به نوجوانی حمله و گوش وی را کند، شش سگ ولگرد به خبرنگاری حمله کرد و… این‌ها تنها بخشی اندک از اخبار پرتعداد حمله سگ های بلاصاحب به مردم است، اتفاقی که در صورت بیمار بودن سگ‌ها می‌تواند بیماری مهلک هاری را به انسان منتقل کند، این بیماری بدون درمان تنها به مرگ ختم خواهد شد.

هاری نوعی بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود؛ این ویروس در بسیاری از پستانداران از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند. ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده، در ماهیچه‌ها و تارهای ماهیچه ای به سمت اعصاب مرکزی و محیطی انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌نماید، مرگ در صورت ابتلا به این بیماری قطعی است و تاکنون بجز پیشگیری درمانی برای آن یافت نشده است.

آش برخورد با سگ های بلاصاحب در استان خوزستان و شوشتر به حدی شور شده است که زنگ خطر در این زمینه توسط رئسای علوم پزشکی خوزستان در دیدار با دادستان اهواز به صدا درآمد، دادستان اهواز برای برخورد با این پدیده دستور ویژه‌ای صادر کرده است تا شهرداری‌ها بدون فوت وقت در این زمینه اقدم کنند.

ترک فعل در این زمینه مشهود است

به زبان ساده ترک فعل سرباز زنی عمدی و یا سهوی از انجام وظایف محوله است، این مهم بر اساس قانون باید توسط متولی به دادستان اعلام و درخواست برخورد و یا تامین خسارت وارده شود؛ در این زمینه دستگاه متولی بهداشت و سلامت جامعه دانشکده علوم پزشکی شوشتر است و این دستگاه باید برای بروز کم کاری احتمالی و ترک فعل در این زمینه اقداماتی انجام می‌داد.

بر اساس اخبار رسیده آخرین اقدام این دستگاه مسئول،  نامه اعمال ماده قانونی به منظور کوتاهی در انجام وظایف محوله در این زمینه به دستگاه قضا صادر شده است، مصوبه برخورد با سگ‌های ولگرد و بلاصاحب تقریبا قریب به ۱۵ سال است که در جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی شهر شوشتر هر جلسه تکرار می‌شود و شهرداری که متولی اصلی این اقدام در قانون است هر بار با بهانه‌هایی برای عدم انجام این وظیفه ذاتی در جلسه حاضر می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر در این زمینه اظهار می‌دارد: دانشکده علوم پزشکی شوشتر متولی سلامت جامعه است، در این زمینه هشدارها، مکاتبات و.. را در چهارچوب قانون انجام داده‌ایم.

مجتبی کلانتر می‌افزاید: سگ‌های ولگرد در سطح جامعه خطرات بسیار زیادی دارند، در صورت بروز بیماری هاری دیگری کاری از دست کسی برنخواهد آمد و تنها باید نطاره گر مرگ دلخراش و وحشتناک بیمار باشیم.

در هفته‌های گذشته به دلیل هشدارها در این زمینه به شهرداری شوشتر، متولی اتلاف و یا زنده‌گیری سگ‌ها اقدام به صدور بیانیه کرد که دانشکده علوم پزشکی بدهی‌های خود را به شهرداری پرداخت کند تا برای اتلاف سگ‌ها اقدام کنیم، رخدادی که در نوع خود به واسطه سطح بالای مغلطه و فرافکنی بی نظیر محسوب می‌شود.

شهرداری وظیفه دارد اقدام کند

آیین نامه‌های متعددی در زمینه اتلاف، زنده گیری و… وجود دارد، فرماندار شوشتر با بیان این مطلب ابراز می‌دارد: بر اساس آیین نامه‌ اتلاف و زنده گیری سگ‌های ولگرد شهرداری مرکز شهرستان متولی اصلی این رخداد است و باید در اسرع وقت برای این مهم اقدام شود.

حجت‌اله دهدشتی خاطر نشان می‌کند: شهرداری مرکزی شهرستان موظف است با راه اندازی سایت زنده‌گیری زمینه را برای برخورد با پدیده ازدیاد سگ های ولگرد در شهرها و روستاهای شهرستان فراهم کند، تحولات در این زمینه بسیار به کندی پیش می‌رود.

وی اذعان می‌کند: شهرداری سایر شهرهای اقماری شهر شوشتر، دهیاری ها و بخشداری‌ها باید در قبال پرداخت هزینه از سایت زنده گیری شهرداری مرکز شهرستان استفاده کنند.

رئیس شورای سلامت شهرستان شوشتر خاطر نشان می‌کند: در ماه های گذشته شهرداری یک اسلحه برای بیهوشی سگ‌ها و زنده‌گیری آنها خریداری کرده است ولی هنوز در این زمینه اقدامی عملی صورت نگرفته است.

کار ساخت سایت زنده گیری سگ های ولگرد که بر اساس اظهارات رئیس شورای شهر شوشتر در بهمن سال گذشته با تغییرات اساسی پس از بازدید نماینده شهرداری شوشتر از سایت های زنده گیری موفق کشور تسریع شده بود متاسفانه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. کوتاهی در این زمینه مخاطره برای شهروندان، ترک فعل متولیان و برهم خورد امنیت سلامتی جامعه را درپی دارد.

اصلی‌ترین خبری که از این موضوع وجود دارد بازطراحی این سایت زنده گیری است ولی راه اندازی قریب الوقوع این سایت از بهمن سال گذشته تاکنون تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است.

نویسنده : مجتبی نارنج پور-دانشجوی دکترای جامعه شناسی | منبع خبر : اختصاصی شوشترخبر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.