Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 16574
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ | ارسال توسط :

دستگاه‌های خدمات‌رسان شوشتر برای هیچ «خورده بحرانی» آمادگی ندارند

مجتبی نارنج‌پور-کارشناس ارشد جامعه شناسی| وضعیت بحرانی اتفاقی است که به صورت ناگهانی و فزاینده برای فرد یا گروهی در جامعه رخ دهد می‌هد، زمان وقوع مشخص نیست و میزان وقت رخداد واقعه نیز مشخص نیست، ممکن است ساعت‌ها و یا روزها به طول بیانجامد.

دستگاه‌های خدمات‌رسان شوشتر برای هیچ «خورده بحرانی» آمادگی ندارند

مجتبی نارنج‌پور-کارشناس ارشد جامعه شناسی| وضعیت بحرانی اتفاقی است که به صورت ناگهانی و فزاینده برای فرد یا گروهی در جامعه رخ دهد می‌هد، زمان وقوع مشخص نیست و میزان وقت رخداد واقعه نیز مشخص نیست، ممکن است ساعت‌ها و یا روزها به طول بیانجامد.

روز گذشته در شهرستان شوشتر قطع برق گسترده در مناطقی از شهرستان باعث بروز مشکلاتی اساسی شد، هوای گرم بسیار سخت و قطع برق، شرایط غیرقابل تصوری بوجود آورد که تحملش واقعا صبر ایوب می‌خواهد و لب به شکوایه باز نکردن در این زمینه واقعا بردباری می‌طلبد.

دلایل زیادی برای این واقعه اعلام شد، نگارنده در ساعاتی از بروز حادثه در کنار نیروهای خدوم اداره توزیع برق شهرستان شوشتر حاضر بوده و تکاپوی نیروها، تیم‌های گسیل شده از مرکز استان، حضور مسئولان دوایر و رئیس اداره برق شهرستان را از نزدیک شاهد بوده است.

افزایش مصرف انرژی به دلیل گرمای بسیار زیاد، توان کم شبکه برای تحمل افزایش بار در دمای بالا، افت ولتاژها و… همه دلایل عنوان شده برای رخداد این واقعه بود، شاید بسیاری از مردمی که با قطع برق در منازل خود مواجه شده بودند علاوه بر گلایه از قطع برق از اتفاق دیگری شکایت جدی داشتند و آن هم قطع آب شهری بود! اتفاقی که واقعا جای تعجب داشت.

خانه‌ای که از از عصر تا پاسی از شب با قطع برق اعلام نشده مواجه شده است چرا باید با قطع آب مواجه شود؟ دلیل این حادثه یک رخداد مسخره است، پمپاژ آب در شبکه آب شهری با برق یکسره از شبکه کار می‌کند، این به آن معنی است که اگر برق رفت قطعا آب هم به دنبالش رهسپار خواهد شد، این اتفاق در قرن ۲۱ واقعا مسخره نیست؟

حال بهتر است تصور کنیم که برق تا مثلا صبح روز بعد وصل نمی‌شد شهر هم باید تا آن زمان بی آب می‌ماند، توجه داشته باشید این اتفاق برای کویر و فلات مرکزی ایران رخ نداده است، این واقعه برای شهری مثل شوشتر رخ داده است که از هر طرف اراده کنید تا رسیدن به نهر آب کمتر از ۱۰۰ متر فاصله وجود دارد.

مدیریت شهری چرا تاکنون برای استفاده از دیزل ژنراتور اقدامی نکرده است؟ کوتاهی در این زمینه متوجه کیست؟ بی شک در این زمینه مردم صاحب حق هستند زیرا پرداخت قبوض آب، حق بهره‌گیری از آب شرب سالم و مستمر را در منازل برای آنها ایجاد می‌کند و متولی امر در این زمینه قطعا کوتاهی کرده است.

بهتر است این واقعا را قدری عمیق‌تر نگاه کنیم، چرا بازدیدهای دوره‌ای و مانورهای مستمر برگزار نشده است تا چنین مشکلاتی پس از شناسایی رفع گردد؟ تاکنون بارها چنین مشکلی بروز کرده و مردم نیز گلایه مند شده‌اند دلیل ترک فعل در این زمینه چه بود که تاکنون با ترک کننده وظیفه برخورد نشده است و توجیه قانونی در این زمینه چیست که مدعی‌العموم را برای عدم برخورد قانع کرده است؟

بررسی‌های انجام شده در حوزه شبکه آب شهری نشان می‌دهد هدر رفت آب شرب به دلیل شکستگی‌ها بسیار زیاد، رسیدگی به مشکلات در این زمینه با کندی و ارتقای سطح لجستیکی در امور خدمات رسانی در مقایسه با عمق تبلیغات و اخبار مخابره شده از این حوزه نه تنها قابل مقایسه نیست بلکه مایوس کننده است. حداقل انتظار مردم در این گرمای هوا وجود بدون قطعی برق و آب است بهتر است فرماندار محترم شوشتر قدری در این زمینه توجه داشته باشند که انتظار صبر در مقابله چنین رخدادهایی در گرمای ۵۰ درجه قدری انتظار دور از ذهنی است و باید چاره کار را پیش از رخداد واقعه کرد علی رغم اینکه این وقایع مشخص می‌کند که « دستگاه‌های خدمات‌رسان شوشتر برای هیچ خورده بحرانی آمادگی ندارند»

نویسنده : مجتبی نارنج پور-کارشناس ارشد جامعه شناسی سیاسی و روزنامه نگار | منبع خبر : اختصاصی شوشترخبر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.