Monday, 22 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 14 شوال 1445
شناسه خبر : 15422
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۷:۱۷ | ارسال توسط :

حوزه گردشگری شوشتر نیازمند تغییر دیدگاه است

شوشترخبر| امروزه بخش زیادی از اقتصاد راکد پسا کرونا را برای ترمیم به شانه‌های صنعت گردشگری می‌اندازند، اتفاقی که می‌تواند بسیار معقول و منطقی باشد، براستی در استان خوزستان و شهرستان شوشتر چه چشم اندازی برای این صنعت قابلیت تصور دارد؟ چه اقدامی برای این مهم انجام شده که امروز چنین انتظاری داشته باشیم که […]

حوزه گردشگری شوشتر نیازمند تغییر دیدگاه است

شوشترخبر| امروزه بخش زیادی از اقتصاد راکد پسا کرونا را برای ترمیم به شانه‌های صنعت گردشگری می‌اندازند، اتفاقی که می‌تواند بسیار معقول و منطقی باشد، براستی در استان خوزستان و شهرستان شوشتر چه چشم اندازی برای این صنعت قابلیت تصور دارد؟ چه اقدامی برای این مهم انجام شده که امروز چنین انتظاری داشته باشیم که رکود موجود را بتوان با چرخش اقتصادی در این صنعت جبران کرد.

حوزه گردشگری و صنعت نوپای گردشگری در ایران و خوزستان عقب ماندگی های فراوانی دارد که این عقب ماندگی‌ها تاحد زیادی به زیرساخت‌های توسعه نیافته در این صنعت ارتباط نزدیک دارد، وضعیتی که در شهرستان شوشتر که دارای سیزده اثر ثبت جهانی است بسیار به چشم می‌خورد، شهر موزه تاریخی که نه موزه دارد، اثر ثبت جهانی‌اش در حال رانش است، خانه‌های تاریخی‌اش روزانه با تخریب و عدم حفاظت نابود می‌شود و عملکرد در حوزه میراث فرهنگی به طور مستقیم با حوزه گردشگری گره خورده است تنها به مرمت خانه های تاریخی به صورت مشارکتی خلاصه شده است.

در حوزه های مختلف می‌توان کارنامه موجود در این زمینه را به بررسی نشست، شاخص های توسعه یافتگی در این زمینه را می‌توان استخراج کرد، شاخص ر این زمینه باید از شفاهیات به مکتوبات قابل سنجش با سنجه‌های صحیح و استاندارد شده سوق داده شود تا بتوان سره را از ناسره شناخت.

در حوزه گردشگری دو سال کرونا را نمی‌توان شاخص عملکرد قرار داد ولی واقعا بجز آمار گرفتن های تعداد گردشگران و اعلام تجمیعی این آمار چه اتفاق چشم‌گیری در حوزه گردشگری رخ داده است؟

جلسه نشستن‌های مناسبتی در این زمینه بسیار مفید است زیرا تلاشگران خدوم در این حوزه که در چند سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه شده اند می توانند همدیگر را ببینند و دور یک میز بنشینند، ولی آنچه در این زمینه جا دارد به آن توجه شود آن است که چنین جلساتی سوپاپ مطالبه‌گری در حوزه مربوطه نشود، صنعت گردشگری در شوشتر نیازمند خانه تکانی است.

تفکر جدید، برنامه جدید و پلن جدید برای توسعه زیرساخت های گردشگری و ایجاد وفاق بین دستگاه های مختلف شهری به منظور بهبود تعاملات در این زمینه نیاز است، از اینکه شورای اسلامی شهر در این زمینه ورود کرده و کارگروه گردشگری تشکیل داده است جای تقدیر دارد، ولی بهتر است گذشته چنین کارگروه ها، کمیته ها و کمیسیون های تخصصی آسیب شناسی شود تا چراغ راه چنین فعالیت های جدید و نوینی باشد.

در پایان جا دارد مناسبت موسوم به هفته گردشگری را تبریک گفته و برای همه دست اندرکاران این حوزه آرزوی توفیق و گشایش امور دارم.

نویسنده : مجتبی نارنج پور-دانشجوی دکترای جامعه شناسی | منبع خبر : اختصاصی شوشترخبر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.