Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 13195
  پرینتخانه » تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : 02 ژانویه 2020 - 7:44 | ارسال توسط :

کشت و صنعت کارون | نوسازی بی‌سابقه کشت و صنعت کارون

شوشترنامه | مدیر عامل کشت و صنعت کارون از نوسازی بی‌سابقه این شرکت در تعمیرات اساسی سال‌جاری خبر دادو گفت: در حال حاضر وضعیت شرکت بسیار پایدار و چابک است. به گزارش اختصاصی شوشترنامه | عبدالمجید میرزاپور در نشست بررسی مسائل کشت و صنعت کارون که با حضور نماینده مردم شوشتر و گتوند، فرماندار شوشتر […]

کشت و صنعت کارون | نوسازی بی‌سابقه کشت و صنعت کارون

شوشترنامه | مدیر عامل کشت و صنعت کارون از نوسازی بی‌سابقه این شرکت در تعمیرات اساسی سال‌جاری خبر دادو گفت: در حال حاضر وضعیت شرکت بسیار پایدار و چابک است.


به گزارش اختصاصی شوشترنامه | عبدالمجید میرزاپور در نشست بررسی مسائل کشت و صنعت کارون که با حضور نماینده مردم شوشتر و گتوند، فرماندار شوشتر و اعضای هیئت مدیریه این شرکت برگزار شد اظهار داشت: نوسازی سال‌جاری کشت و صنعت کارون در بخش تعمیرات اساسی به نحوی انجام شده است که از نظر صنایع و کارخانه این شرکت در بهترین وضعیت خود قرار دارد.


وی خاطر نشان کرد: تعمیرات اساسی در این شرکت به نحوی بسیار تخصصی، فنی و زیربنایی انجام شده است، این تعمیرات تاحد زیادی مشکلات اساسی شرکت را برطرف کرده است.


وی با اشاره به اتوماسیون این شرکت خاطر نشان کرد: کشت و صنعت کارون از نظر اتوماسیون می‌توان ادعا کرد در بین همه شرکت‌های تولید شکر وضعیت بسیار عالی دارد، زیرا اتوماسیون این شرکت بر اساس تجربه و دانش بومی طراحی و فعالیت خود را آغاز کرده است.


وی عنوان کرد: کشت و صنعت کارون همه تعمیرات اساسی خود را بدون حتی یک ریال هزینه اضاف انجام داده است، این تعمیرات اساسی با هزینه منطقی و گاها زیر قیمت ارائه شده از سوی متقاضیان در این حوزه انجام شده است.


میرزاپور تأکید کرد: در شرایط کنونی ۷۵ درصد کشت و صنعت کارون با اتوماسیون جزیره‌ای اداریه، پایش و کنترل می‌شود که جا دارد از مهندس شادمان و مهندس گلشن در این زمینه تقدیر کنم که با صبر و حوصله خاصی برای بهبود وضعیت این سیستم را پایش و برای رفع نواقصش برنامه‌ریزی می‌کنند.


وی گفت: بجای راه اندازی سیستم‌های متعدد در حوزه کنترل همه سیستم‌ها و نمودارها و… خلاصه به یک مانیتور شده است، از یک مرکز اصلی می‌توان همه شرکت را زیر نظر داشت که نقطه قوت این سیستم به سادگی و قدرت عمل آن است.


مدیر عامل کشت و صنعت کارون افزود: کارشناسان برزیلی که در مهد تولید نیشکر و شکر فعالیت می‌کنند با دیدن این سیستم طراحان و مجریان آن را مورد ستایش قرار داده اند و این سیستم را بی‌نظیر توصیف کردند.


وی به سیستم جدید طراحی شده برای افزودن به این مرکز کنترل اشاره کرد و گفت: پکیج جدید طراحی شده قرار شده است تا بهمن ماه به این سیستم افزوده شود، با افزایش این پکیج استحصال شکر به رقم ۹۴٫۵ می‌رسد، این سیتم می‌تواند ۱٫۵ درصد استحصال شکر را بهبود بخشد، حتی اگر ۰٫۵ درصد از این رقم محقق شود بالغ بر ۳میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود که از این میزان بهره‌وری جدید می‌توان هزینه‌های تغییرات در سیستم پایش را پرداخت کرد.


میرزاپور به برداشت سبز در کشت و صنعت کارون شوشتر اشاره کرد و گفت: برداشت سبز در کشت و صنعت کارون شوشتر تاکنون بیش از ۲۰ درصد بوده است، ولی برنامه‌های کشت و صنعت کارون برای رسیدن این رقم به مرز ۷۵ درصد است، یعنی استاندارد جهانی که در کشورهای بزرگ تولید کننده شکر به ثبت رسیده است.


وی خاطر نشان کرد: آتش زدن مزارع نیشکر واقعا استحصال شکر را دچار اختلال می‌کند، این اختلال باعث می‌شود تا میزان شکر تولیدی از نیشکر سوخته کاهش چشم‌گیری داشته باشد که در بخش برداشت سبز خبری از این کاهش برداشت نیست.


وی به مشکلات برداشت سبز نیز اشاره کرد و افزود: باید تلاش کنیم برای رفع نواقص سیستمی که مانع از برداشت سبز نیشکر می‌شوند تلاش کنیم، در این بین باید بگوییم که بخش زیادی از سوختن نیشکر نیز اصلا به این شرکت ارتباط ندارد، همین دو روز پیش ۴۵۰ هکتار از اراضی شرکت توسط افرادی به آتش کشیده شده است که واقعا باعث گلایه مندی است.


مدیر عامل کشت و صنعت کارون گفت: در سال‌جاری یکی از افتخارات کشت و صنعت کارون استفاده مجدد از باقیمانده سبز نیشکر پس از برداشت است که می‌تواند زمین کشاورزی را بسیار غنی کند، تلاش می‌کنیم که امسال میزان برداشت سبز کشت و صنعت کارون از مزارع نیشکر به ۳۰ درصد برسد.


وی عنوان کرد: برای مدیریت آلودگی حاصل از آتش زدن مزارع کشت و صنعت کارون در تلاش هستیم که مدیریت آتش زدن بر عهده بخش ایمنی و بهداشت شرکت باشد، بر اساس شرایط باد، آب و هوا و…دستور آتش سوزی صادر کنند تا موانع پیش روی برداشت سبز برداشته شود.


وی تأکید کرد: تاکنون ۱۶ تا۱۷ درصد از نظر حجمی و ۱۹ درصد از نظر سطح زیرکشت نیشکر کشت و صنعت کارون برداشت شده است.


میرزاپور گفت: امسال به دلیل سیل و سال قبل به دلیل خشکسالی واقعا ۳ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت کارون آیش شده است، در سال‌های قبل هر مشکلی از این قبل به تنهایی می‌توانست این شرکت را ساقط کند، ولی امسال اعلام می‌کنیم با همه این مشکلات ۱۳۰ هزار تن شکر سفید تولید خواهیم کرد.


وی عنوان کرد: با کمک سازمان حفاظت محیط زیست در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار سایت نگهداری و تکثیر گونه‌های در معرض خطر انقراض منطقه دیمچه را در دستور کار قرار دادیم، تکثیر گوزن، خرگوش و… آغاز شده است و بزودی قرار است برای تکثیر عقاب نیز اقدام کنیم.


وی به تولید زعفران در کشت و صنعت کارون در سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته در زمینی بالغ بر ۳۰ متر بیش از یک کیلوگرم زعفران تولید کردیم، امسال در تلاش هستیم تا برای حمایت از جوانان جویای اشتغال به عنوان یک شرکت تولیدی ۵۰ کار جوان را مشغول به کار کنیم و به صورت سالانه تولید بخش خصوصی ۳۰۰ کیلوگرم محصول زعفران ارگانیک تولید کنیم.


مدیر عامل کشت و صنعت کارون عنوان کرد: کارهای زیادی برای تقویت زیرساخت‌های کشت و صنعت کارون انجام شده و در دستور کار است، در تلاش هستیم تا در سال ۱۳۹۹ ظرفیت اسمی کشت و صنعت کارون محقق شود و در سال ۱۴۰۰ این شرکت از ظرفیت اسمی عبور کند که این مهم قابل تحقق است.


وی از حمایت‌های نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد و افزود: واقعا نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در چند سال گذشته هیچ تقاضای شخصی از من نداشته است، ایشان تنها برای رفع موانع کشت و صنعت کارون هم در بخش صنعتی و اجتماعی همراه کشت و صنعت کارون بوده‌اند.
وی ضمن تجلیل از فرماندار شوشتر عنوان کرد: فرماندار شوشتر بحق از مجموعه کشت و صنعت کارون جلوتر است، همیشه همراه بوده است و دلسوزانه در کنار مجموعه این مجتمع تولیدی است، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شوشتر نیز در همه ساعات شبانه‌روز پا به کار است که از دیدگاه این مدیران دلسوز نسبت به کشت و صنعت کارون که بی‌شک برگرفته‌شده از مدیریت جامع شهری و شهرستان است تشکر می‌کنم.

*اصفهانی‌ها دنبال بیش از حق شرب از کارون هستند


نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی مسائل کشت و صنعت کارون اظهار کرد: انتقال آب شرب به استان اصفهان بر اساس منویات مقام معظم رهبری در خوزستان مخالف ندارد، ولی اصفهانی‌ها به دنبال بیش از این حق شرب هستند.


سهراب گیلانی افزود: در کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر اساس بررسی‌های کارشناسی اثبات‌شده است که میزان مصرف شرب استان اصفهان چقدر است و برداشت از حوزه کارون بیش از میزان موردنیاز است.


وی افزود: قرار است آب برای مصارف شرب به استان اصفهان انتقال یابد، ولی بعد مشخص شد که میزان سرانه فضای سبز در استان اصفهان بیش از ۱۲ برابر میانگین کشور است، این میزان فضای سبز با چه آبی قرار است آبیاری شود؟ ما مخالف این نوع برداشت آب هستیم.


وی با تأکید بر اینکه استان اصفهان در اقلیمی خشک قرار دارد، افزود: قرار نیست در اصفهان بدون توجه به آمایش سرزمینی فولاد و ذوب‌آهن که مستقیما نیازمند آب هستند را راه بیاندازند و تامین آب آن برعهده خوزستان باشد؟ این آب خوزستان باید صرف اشتغال در این استان شود، اینکه استانی را کویر کنیم تا استانی آباد شود اصلا صحیح نیست.


وی با اشاره به اینکه بسیاری از تالاب‌های خوزستان خشک‌شده‌اند، گفت: در جلسه‌ای که با حضور کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزارشده بود، معاون رئیس‌جمهور به دلیل نحوه اتفاقات در اصفهان فریاد زد.


گیلانی تأکید کرد: انتقال آب به اصفهان نباید به شکلی باشد که خوزستان تشنه شود و در اصفهان کشت برنج راه بیافتد، این وضعیت اصلا قابل‌قبول برای خوزستانی‌ها نیست.


این مقام مسئول با تأکید بر اینکه گردوغبارهای سال ۹۷ بیش از ۸۰ درصد منشا داخلی داشت، تأکید کرد: خوزستان در شرایط خشکی و خشکسالی وضعیت بدی داشت، تشدیدکننده این شرایط تنها خشکی تالاب‌ها و آبگیرهای استان بود زیرا با کوچک‌ترین بادی گردوغبار به راه می‌افتاد.


وی عنوان کرد: در تابستان و در شرایط خشکسالی آبی که در رودخانه کارون به آبادان می‌رسد EC بیش از ۳۶ هزار داشت، این آب برای مصرف حیوانی نیز خطرناک است، چنین شرایطی اکوسیستم رودخانه‌های خوزستان تهدید می‌شود و خطری بزرگ به شمار می‌آید.


نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از سه برابر مصرف شرب موردنیاز استان اصفهان آب به این استان منتقل می‌شود، اصفهانی‌ها به دنبال بیش از این میزان هستند، میزان موردنظر آن‌ها حق آبه زاینده‌رود در دوران صفویه است، ولی واقعا منابع نیز با آن زمان فرق کرده و تامین این حق آبه از کارون اصلا صحیح نیست.


وی خواستار تغییر رویه در توجه به زیرساخت‌ها و داشته‌های خوزستان شد و افزود: خوزستان نقت و گاز صادر می‌کند، مقام دوم تولید گندم کشور را در اختیار دارد، از نظر داشته‌های گردشگری در جایگاه بسیار عالی است و ۸۰ درصد شکر کشور از خوزستان تولید می‌شود، رویه توجه به زیرساخت‌های خوزستان با حجم کاستی‌های موجود و سرعت محرومیت‌زدایی اصلا تناسبی ندارد و باید تغییر کند.

*برای کاهش آلایندگی درکشت و صنعت کارون تدبیر کنید


فرماندار شوشتر در نشست بررسی مسائل کشت و صنعت کارون اظهار داشت: یکی از گلایه‌های مردم از کشت و صنعت کارون بحث آلایندگی است، برای رفع این مسئله تدبیری باید اندیشید.


حسین پنبه‌دانه‌پور افزود: کشت و صنعت کارون برای شهرستان موهبت بزرگی است، تولید شکر در این شرکت باعث می‌شود که چرخ صنعت و اقتصاد در این منطقه بی‌وقفه در حال چرخیدن باشد، ما به این شرکت فراتر از یک شرکت می‌نگریم.


وی تأکید کرد: کشت و صنعت کارون یک بنگاه ویژه است، فعال بودن این شرکت در شرایط اقتصادی کنونی، تولید در این شرایط جای تقدیر دارد و از همه ظرفیت‌ها برای ثبات در این شرکت استفاده می‌کنیم.


وی عنوان کرد: کشت و صنعت کارون شاید سابقه طولانی و عمری زیاد دارد و مدیریت در این شرکت مدیریتی باتجربه باشد، ولی فرتوت و عقب‌مانده نیست و به علم روز در حال بروز رسانی سیستم‌هاست این اتفاق قابل‌ستایش است.


وی با اشاره به شرایط جوی در شوشتر گفت: در بیشتر موارد بادها در شوشتر غربی-شرقی است، تدبیری اندیشیده شود که در شرایط رکود در آب‌وهوا از آتش زدن مزارع خودداری شود، این مسئله گلایه مردم است و گلایه به حقی است.


رئیس شورای تامین شوشتر گفت: باید تلاش کنیم تا مانند کشورهای برزیل که مهد تولید شکر است برداشت سبز جایگزین برداشت همراه با آتش‌سوزی شود در این زمینه سیستم‌های شرکت را بروز کنید و اقدامات خود را برای رفاه بیشتر مردم و ارتقای سطح سلامت عمومی بهبود بخشید.وی با ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی صنایع جانبی بیشتر در این مجتمع تأثیرگذاری این شرکت در چرخه اقتصادی شهرستان شوشتر بیش‌ازپیش باشد.

| منبع خبر : اختصاصی شوشترنامه
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.