Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 13353
  پرینتخانه » تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : 23 آوریل 2020 - 11:01 | ارسال توسط :

دلیل رشد چشم‌گیر مبتلایان افزایش ۵ برابر نمونه‌گیری است/ اجرای شیوه جدید بیماریابی در شوشتر/ افراد بدون علائم بیماری را نیز نمونه‌گیری می‌کنیم

شوشترنامه| سرپرست دانشکده علوم پزشکی شوشتر گفت: شیوه جدید بیماریابی در شهرستان شوشتر در حال اجراست، پس از اهواز شوشتر نخستین شهری است که این شیوه را به‌سرعت در دستور کار قرار داده است. دکتر مجتبی کلانتر در گفت‌وگویی اختصاصی با شوشترنامه اظهار داشت: با برنامه جدید بیماریابی که در وزارت بهداشت و درمان ابلاغ‌شده […]

دلیل رشد چشم‌گیر مبتلایان افزایش ۵ برابر نمونه‌گیری است/ اجرای شیوه جدید بیماریابی در شوشتر/ افراد بدون علائم بیماری را نیز نمونه‌گیری می‌کنیم

شوشترنامه| سرپرست دانشکده علوم پزشکی شوشتر گفت: شیوه جدید بیماریابی در شهرستان شوشتر در حال اجراست، پس از اهواز شوشتر نخستین شهری است که این شیوه را به‌سرعت در دستور کار قرار داده است.

دکتر مجتبی کلانتر در گفت‌وگویی اختصاصی با شوشترنامه اظهار داشت: با برنامه جدید بیماریابی که در وزارت بهداشت و درمان ابلاغ‌شده است همه افراد در تماس نزدیک با افرادی که آزمایش کرونای مثبت داشته‌اند باید نمونه‌گیری و مورد بررسی جدی قرار گیرند.

وی افزود: این روش از شیوع بیماری به جد جلوگیری می‌کند، در برنامه جدید ابلاغی از افرادی که هیچ علائم بیماری ندارند نمونه‌گیری خواهد شد، زیرا ممکن است در تماس با فرد کرونا مثبت یا ناقل بیماری و ویروس باشند و یا از بیماران بدون علائم به شمار آیند که لازم است با شناسایی این افراد از شیوع بیماری جلوگیری شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: این روش جدید می‌تواند تاحد زیادی از شیوع بیماری جلوگیری کند، در زنجیره انتقال بیماری ممکن است فرد در زنجیره اول مبتلا باشد، در زنجیره دوم و سوم ممکن  است فرد ناقل و بدون علائم بیماری باشد و در زنجیره چهارم فرد با شرایط سنی بالا، بیماری زمینه‌ای و… را درگیر بیماری کند که منجر به مرگ شود، با اجرای روش جدید بیمار‌یابی از انتقال جدید جلوگیری می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی شوشتر افرادی چون بیماران دیابتی، بیماران قلب و عروق، زنان باردار، بیماران سرطانی و…را افراد با خطر بالا اعلام کرد و گفت: در مراکز ۱۶ساعته سطح شهرستان شوشتر روند سریع نمونه‌گیری در حال انجام است و همین امروز ۱۹ نمونه برای بررسی به آزمایشگاه ارسال‌شده است که از ابتدای شیوع و بروز بیماری کرونا تاکنون رکورد به شمار می‌آید.

این مقام مسئول گفت: از ۱۹ نمونه‌ای که امروز به آزمایشگاه ارسال‌شده است، تنها چهار نفر در بیمارستان بستری هستند و ۱۵ نفر سرپایی نمونه گرفته‌شده‌اند و منتظر دریافت پاسخ نمونه‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: قبلاً روزی چهار تا پنج نمونه برای آزمایشگاه ارسال می‌شد، الان این میزان پنج برابر شده است، این مسئله باعث می‌شود که بیماران بیشتری شناخته و درمان شوند، جهش مبتلایان به دلیل جهش در نمونه‌گیری است، این امکان تنها به خاطر تلاش‌های قابل‌تقدیر و شبانه‌روزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای توسعه آزمایشگاه‌های کرونا در استان است، بهبود ظرفیت این آزمایشگاه‌ها باعث شده تا تعداد نمونه بیشتری اخذ شود.

کلانتر خاطر نشان کرد: امروز شش بیمار مثبت اعلام‌شده است، این بیماران مربوط به‌روزهای دوم و سوم اردیبهشت‌ماه هستند، به‌عنوان‌مثال دو نفر از این شش نفر از یک خانواده هستند و در ارتباط نزدیک با فرد کرونا مثبت، از افراد درجه‌یک خانواده نیز نبوده ولی به دلیل تماس نزدیک به بیماری مبتلا شده و درگیر شده‌اند؛ مردم با همکاران در حوزه بهداشت همراهی کنند، اگر بیماری زودهنگام تشخیص داده شود می‌توان در اسرع وقت مداوا و از شیوع آن جلوگیری کرد.

وی به رعایت فاصله اجتماعی تاکید کرد و افزود: بیماری کرونا فعلاً نخواهد رفت و آمده است که بماند، باید با رعایت دستورات بهداشتی تلاش کنیم مراقب سلامتی خود باشیم، این مهم تنها با رعایت فاصله اجتماعی و اجرای کامل دستورات بهداشتی و پروتکل‌ها امکان‌پذیر است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی شوشتر ابراز داشت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز درزمینهٔ مساعدت و بهبود شرایط نمونه‌گیری و تأمین امکانات تلاش زیادی داشته است، تلاش‌های دکتر ابول‌نژادیان باعث پشتیبانی بیشتر آزمایشگاه‌ها و رشد میزان نمونه‌گیری شده است که تأثیر بسیار زیادی در بیماریابی و کاهش خطرات شیوع کرونا در جامعه دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با مساعدت‌های وزارت بهداشت و درمان و کمک خیران و پشتیبانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آینده شاهد راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در شوشتر باشیم، البته برای راه‌اندازی این آزمایشگاه اقدامات زیادی باید انجام شود، زمان زیادی لازم است و  هزینه زیادی نیاز است که دست یاری به‌سوی خیران در حوزه سلامت و بهداشت دراز می‌کنیم.

| منبع خبر : اختصاصی شوشترنامه
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.