Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 17120
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ | ارسال توسط :

دستاورد جدید دانشمندان: توسعه درمانی برای سرطان مغز استخوان با عملکرد موفق روی ۷۳ درصد بیماران

شوشترخبر| گزارش‌هایی درباره یک درمان امیدوارکننده جدید منتشر شده که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن، سلول‌های سرطان مغز استخوان را از بین ببرد. طبق گزارشی که توسط محققان مؤسسه سرطان Tisch در مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای منتشر شده، تاکنون این روش در ۷۳ درصد از بیماران دو آزمایش بالینی موفق بوده است. درمان […]

دستاورد جدید دانشمندان: توسعه درمانی برای سرطان مغز استخوان با عملکرد موفق روی ۷۳ درصد بیماران

شوشترخبر| گزارش‌هایی درباره یک درمان امیدوارکننده جدید منتشر شده که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن، سلول‌های سرطان مغز استخوان را از بین ببرد. طبق گزارشی که توسط محققان مؤسسه سرطان Tisch در مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای منتشر شده، تاکنون این روش در ۷۳ درصد از بیماران دو آزمایش بالینی موفق بوده است. درمان جدید که تالکاتاماب (talquetamab) نام دارد به سلول‌های T و مولتیپل میلوما متصل شده و باعث می‌شود سلول‌های T، سلول‌های مولتیپل میلوما را از بین ببرند. Talquetamab تاکنون در فاز ۱ و فاز ۲ آزمایش شده است

گزارش‌هایی درباره یک درمان امیدوارکننده جدید منتشر شده که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن، سلول‌های سرطان مغز استخوان را از بین ببرد. طبق گزارشی که توسط محققان مؤسسه سرطان Tisch در مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای منتشر شده، تاکنون این روش در ۷۳ درصد از بیماران دو آزمایش بالینی موفق بوده است.

درمان جدید که تالکاتاماب (talquetamab) نام دارد به سلول‌های T و مولتیپل میلوما متصل شده و باعث می‌شود سلول‌های T، سلول‌های مولتیپل میلوما را از بین ببرند. Talquetamab تاکنون در فاز ۱ و فاز ۲ آزمایش شده است و همه شرکت‌کنندگان این مطالعه، قبلاً با حداقل سه روش درمانی مختلف بدون اینکه به بهبودی پایداری برسند، درمان شده بودند.

«دکتر آجای چاری»، مدیر تحقیقات بالینی در برنامه مولتیپل میلوما در موسسه سرطان Tisch و نویسنده اصلی هر دو مطالعه گفت:

«Talquetamab پاسخ قابل توجهی را در بین بیماران مبتلا به میلوم مولتیپل (دومین سرطان شایع خون) پیش درمان شده، عودکننده یا مقاوم به درمان ایجاد کرد. این اولین عامل دو میزبانه است که پروتئین GPRC5d را در بیماران میلوم مولتیپل هدف قرار می‌دهد.»

سرطان میلوم مولتیپل به‌طور مداوم عود می‌کند و اغلب پیش آگهی بسیار بدی دارد. به همین دلیل انجام درمان‌های اضافی آن به هرچه سریع تر مورد نیاز است. هرچند این آزمایش جدید هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، گام مهمی در برآوردن این تقاضا است.

عملکرد درمان جدید سرطان مغز استخوان

کارآزمایی بالینی فاز ۱ درمان جدید شامل ۲۳۲ بیمار بود در حالی که کارآزمایی فاز ۲ آن با ۱۴۳ بیمار تحت درمان با دوز هفنگی و ۱۴۵ بیمار تحت درمان با دوز بالاتر دوهفته‌ای انجام شده است. میزان پاسخ کلی این دو گروه حدود ۷۳ درصد بوده است.

علاوه بر این، بیش از ۳۰ درصد بیماران هر دو گروه پاسخ کامل (عدم شناسایی نشانگرهای اختصاصی میلوم) یا بهتر داشتند و تقریباً ۶۰ درصد «پاسخ نسبی بسیار خوب» یا بهتر داشتند که نشان می‌دهد سرطان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

زمان دریافت پاسخ نیز به طور متوسط ۱٫۲ ماه در هر دو گروه بوده و متوسط مدت زمان پاسخ تا به امروز با دوز هفتگی ۹٫۳ ماه بوده است.

البته باید اشاره کرد که این درمان عوارض جانبی خفیفی به همراه دارد. حدود سه چهارم بیماران سندرم آزادسازی سیتوکین را تجربه کردند، در حالی که ۶۰ درصد عوارض جانبی مرتبط با پوست را گزارش کرده‌اند. همچنین ۵ تا ۶ درصد از شرکت‌کنندگان مجبور شده‌اند تا تالکاتاماب را به دلیل عوارض جانبی آن قطع کنند.

نویسنده : دیجیاتو |
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.