Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 14499
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : 04 آوریل 2021 - 15:21 | ارسال توسط :

بیکاری در خوزستان بسیار بیش از متوسط کشوری است

شوشترخبر| قاسم سلیمانی‌دشتکی صبح امروز (۱۵ فروردین) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: من به عنوان استاندار خوزستان در اواخر سال ۹۹ منصوب شدم؛ یعنی زمانی که همه بودجه خرج شده بود و در آستانه سال ۱۴۰۰ نیز بودجه بسته شد و تغییری رخ نداد. مشکلات بسیار […]

بیکاری در خوزستان بسیار بیش از متوسط کشوری است

شوشترخبر| قاسم سلیمانی‌دشتکی صبح امروز (۱۵ فروردین) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: من به عنوان استاندار خوزستان در اواخر سال ۹۹ منصوب شدم؛ یعنی زمانی که همه بودجه خرج شده بود و در آستانه سال ۱۴۰۰ نیز بودجه بسته شد و تغییری رخ نداد. مشکلات بسیار متعددی وجود دارد و با وجود اینکه کارهای فراوانی توسط مسئولان پیشین صورت گرفته اما به دلایل متعدد از جمله موانع مختلفی که بر سر راه بود، استان با مشکلات عجیب و غریبی روبرو است. منابع و مصارف استان و امکانات و توسعه اصلا همخوانی ندارند.

بیش از ۷۰ شهر خوزستان سیستم فاضلاب ندارند

وی با اشاره به مشکلات سیستم فاضلاب در سراسر استان، افزود: استان خوزستان بیش از ۶۵ درصد از درآمد کشور را دارد و از حدود ۸۰ شهر در استان، ۱۳ شهر فاضلاب نیم بند دارند، یعنی کامل نیست و بیش از ۷۰ شهر ما اصلا سیستم فاضلاب ندارند. همچنین از حدود ۴ هزار روستای موجود، حدود ۷۰۰ روستا اساسا لوله کشی آب و آب بهداشتی ندارند و جیره بندی است یا با تانکر آبرسانی می شود. با این حالِ سیستم آب های روان سطحی نیز در زمان بارندگی باعث ایجاد مصیبت می شود و سیستم فاضلاب نیز مشکلات زیادی به وجود آورده است.

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات جاده ای در استان و اهمیت توجه به آن، تصریح کرد: از نظر سیستم جاده ای با وجود اینکه استان خوزستان دالان اصلی تجاری کشور است، از نظر زیرساخت در برخی از شهرستان‌ها مشکل داریم.

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه از نظر اقتصادی با وجود اینکه در برخی ابعاد مانند کشاورزی، نفت، پتروشیمی و گاز خوب پیش رفتیم اما در این قسمت ها نیز نواقص متعددی وجود دارد، ادامه داد: به عنوان مثال در کشاورزی با وجود اینکه چندین سال از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری می گذرد، اما بیش از ۵۰ درصد آن اصلا اجرا نشده است و مابقی نیز نواقصی دارد. از نظر سیستم بیابان زدایی نیز خوب کار شده است اما می شد بهتر کار کرد. به عنوان مثال در غیزانیه مردم اعتراض داشتند که زمین های قابل استفاده، جنگل کاری شده اند و درختان غیرمثمر کشت شده اند درحالیکه با شیوه نوین آبخیزداری می توانستیم درختان مثمر بکاریم و فرصتی برای کشت گیاهان دارویی، گیاهان زینتی و گل های نرگس و محمدی ایجاد می شد و مردم نیز در حفظ آن همکاری می‌کردند.

نرخ بیکاری در خوزستان از متوسط کشوری بسیار بالاتر است

وی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان خوزستان، افزود: با وجود اینکه کارخانجات متعدد داریم و در کشاورزی نیز حرف اول را می‌زنیم اما نرخ بیکاری استان حدود ۱۴ و نیم تا ۱۵ درصد است که از متوسط کشوری بسیار بالاتر است و مشکل ساز است. در بحث عدالت اجتماعی در کنار پتروشیمی‌های بزرگ، افراد ضعیف زیاد هستند و بیکاری بیداد می‌کند.

استاندار خوزستان با اشاره به اولویت های کاری خود، ادامه داد: در مجموع چند کار را در اولویت قرار دادیم که شروع شده اند؛ بحث اول کرونا است که موفقیت خوبی به دست آوردیم؛ با وجود اینکه اگر بیشتر همراهی می‌شد نتایج بهتری می‌گرفتیم. ما دیروز تنها استانی بودیم که سیر کرونا در آن نزولی بود و استان یزد نیز وضعیت عادی دارد اما سایر استان‌ها سیر صعودی دارند. جا دارد از مردم، رسانه ها، دست اندرکاران طرح شهید سلیمانی، هلال احمر و نیروی انتظامی تشکر کنم. در روز سیزده به در نیز در جمع در استان نسبت به بقیه استان‌های کشور، به خوبی عمل شد. هر چند در برخی از شهرستان‌ها برگزاری مراسم بزرگ باعث شد تغییر رنگ صورت گیرد.

سلیمانی‌دشتکی در ادامه با اشاره به اهمیت مشارکت سیاسی مردم، بیان کرد: برنامه دیگر توجه به انتخابات است؛ انتخابات نزدیک است اما شور و شوق انتخابات ریاست جمهوری قوی نیست. بنابراین از اصحاب رسانه، احزاب، گروه های سیاسی و بزرگان انتظار داریم که کار خود را آغاز کنند. حضور در صحنه یعنی بیمه کشور، نظام و مردم. هرچه حضور پای صندوق ها کم‌رنگ‌تر باشد طمع دشمن نیز بیشتر می شود و در مراودات خود با دشمن و جهان موضعی ضعیف تر خواهیم داشت.

آخرین اقدامات برای اصلاح سیستم آب و فاضلاب استان

وی با اشاره به اهمیت حل مشکلات فعلی مردم، گفت: اولویت مهم بعدی که حتی در اولویت بیشتری نسبت به سایر موارد قرار دارد، رفع مشکلات جاری مردم است که شامل اصلاح ساختار، اصلاح سیستم فاضلاب و حل مشکلات آب شرب است. همچنین باید در خصوص آب های سطحی به جمع بندی برسیم. در این راستا کارهایی انجام شده و ما نیز در حال پیگیری هستیم. با هشت بانک تفاهم‌نامه‌ای بسته شده که قرار است ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان برای اصلاح سیستم فاضلاب و آب شرب تخصیص دهند. وزیر نفت نیز یک قول داد که حدود ۲ میلیارد یورو از مازاد درآمدهای نفتی را در قالب میان مدت و کوتاه مدت به استان اختصاص دهند تا این مشکلات حل شود که این اعتبار در قالب استفاده از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری یا در قالب لایحه ای از مجلس انجام خواهد شد و سالانه حدود ۲ درصد از مازاد درآمد علاوه بر سهم قبلی، به استان اختصاص داده شود.

مدیران استان موظف به پاسخگویی به رسانه‌ها شدند

وی  ادامه داد: مقرر شده پروژه های سراسر استان که با ۸ تا ۱۲ میلیارد تومان تکمیل می شوند را احصا کنیم تا با کمک بنیاد علوی، برکت و ستاد اجرایی امام و سایر نهادها، تکمیل شوند. همچنین سیستم اداری را تحرک و نظم خوبی دادیم و مدیران موظف شدند در جلسات حضور پیدا کنند، به رسانه ها پاسخگو باشند و حضور قوی میان مردم داشته باشند و اگر در موعد مقرر به وظیفه خود عمل نکنند، اسم‌شان را در صدا و سیما و رسانه می‌برم و به مردم می‌گویم که این مدیر دروغ می‌گوید؛ زیرا مدیری که با مردم صادق نیست تکلیفش معلوم است. اعتقاد من این است که حتی الامکان هر دستگاهی مدیران خود را رشد دهد. در امور آب و مناطق آزاد صدها شغل وجود دارد که درآمد خوبی دارد و من تعجب می‌کنم که برخی از مناطق آزاد می آیند و اینجا مدیریت می کنند که غیرقانونی است.

وجود نیروی مازاد در شهرداری‌های خوزستان

استاندار خوزستان با اشاره به وجود نیروی مازاد در شهرداری‌ها، تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که برخی از کارکنان دستگاه ها در طول سال اضافه کار نگرفته بودند؛ ما تلاش کردیم که از سازمان برنامه و بودجه اعتباری بگیریم درحالی که از نظر قانونی نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم. اما با این وجود رضایتمندی نسبی میان کارکنان به وجود آوردیم. همچنین برای آبداران ۷ میلیارد تومان از اعتبار استانداری و ۲۵ میلیارد نیز از منابع ملی گرفتیم. سعی کردیم صنایع ملی مانند فولاد، نیشکر و پتروشیمی را قانع کنیم که حقوق کارکنان را پرداخت کنند و تا اندازه زیادی نیز پرداخت شد. در شهرداری ها آنقدر نیرو وارد شده است که واقعا توان پرداختی وجود ندارد؛ هر عضو شورا و شخص قدرتمندی سعی کرده فامیل و آشنای خود را وارد کند، درحالی که باید سراغ نفت، پتروشیمی ها و پروژه های عمرانی برویم و از آنها بخواهیم کارکنان بومی را جذب کنند و عدالت برقرار شود اما به جای این کار به بخشی آنقدر نیرو تحمیل می شود که مجموعه ورشکست می شود و به تبع آن معضلاتی به وجود می آید. ساماندهی این مسائل اولویت ما است. اولویت مهم دیگر نیز توسعه همه جانبه استان است که با کمک مردم، منابع، نهادها و رسانه ها انجام می‌گیرد. امیدواریم بتوانیم حرکت خوبی انجام دهیم.

اظهار نظر استاندار در خصوص انتقال آب

سلیمانی‌دشتکی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، گفت: در زمانی که چهار سال استاندار چهارمحال و بختیاری بودم، حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد وقت خود را به این مساله اختصاص دادم و تنش و بحث شدیدی با استان همجوار و وزارت نیرو داشتیم، تا اندازه ای نیز موفق بودیم و تصمیمات خوبی اتخاذ شد. اکنون نیز ادامه آن بحث ها دنبال می شود. نظر کارشناسی من به عنوان کسی که سال ها در این حوزه تلاش کرده، این است که هرجا تونل ایجاد شود، مشکلاتی به وجود می آید و تونل باعث خشک شدن چشمه ها، روان آبها و رودخانه های کوچک می شود و پیوست آن نیز خشکسالی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: اگر به مسیرهایی که سرچشمه هستند دست زده شود، اکوسیستم به هم می‌ریزد. آب کشاورزی و صنعتی به هیچ وجه نباید منتقل شود. در این راستا تلاش می کنیم تا به هدف خوبی برسیم. وزارت نیرو کاری انجام داده که ما به شدت به آن معترض هستیم و به دلیل اعتراض ما در دو جلسه است که به نتیجه نرسیده اند. مبدا و مبنای تعیین سهمیه آب استان را آورد آب در سال ۸۷ قرار داده اند. در سال ۸۷ خوزستان کمترین آورد یعنی حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب آب داشت. بیشترین مصرف آب کشاورزی ما از آب های سطحی است و آب های سطحی باید به رودخانه ریخته شود. بنابراین نتیجه گرفته شد که حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد متر معکب برای خوزستان کافی است، یعنی مقدار زیادی از زمین های کشاورزی ما معطل می شوند. مجددا جلسه کارشناسی داریم و تلاش می کنیم که با کار کارشناسی پیش برویم.

معنی ندارد کارخانه‌ای دولتی باشد

استاندار خوزستان در ادامه همچنین با اشاره به وضعیت شرکت نیشکر هفت تپه، افزود: این شرکت از خصوصی بودن در حال تبدیل به دولتی شدن است و این بدترین روش است؛ تجربه نشان داده است که اصلا معنی ندارد که کارخانه دولتی باشد.

سلیمانی‌دشتکی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه مدیریت بیماری کرونا در استان، گفت: در استان صدها مراسم مدیریت می شود اما چند مراسم نیز مدیریت نمی شوند و این ضعف است. ما از مردمی که رعایت می کنند تشکر می‌کنیم. در برخی مناطق مراسم لغو و یکی از شیوخ به جای برگزاری مراسم، نخل کاشتند. ما در بحث کرونا اقتصاد را تعطیل نکردیم و انتخابات را هم نمی توانیم تعطیل کنیم؛ انتخابات در زمان جنگ، زیر توپ و تانک و بمبارن هوایی برگزار شد. اکنون نیز با رعایت پروتکل ها و تنظیم فاصله و زمان و افزایش شعب و عوامل انتخابات را برگزار می‌کنیم تا مشکلی ایجاد نشود. قطعا پروتکل های بهداشتی ترسیم و طبق آن پیش خواهیم رفت.

بدترین موازی‌کاری در امور فرهنگی است

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات سیستم های ما موازی کاری است، تصریح کرد: بدترین موازی کاری در امور فرهنگی است؛ ۱۸ تا ۱۹ دستگاه متولی این امر هستند. متاسفانه اعتبارات نیز ریز و تقسیم می شوند که به کار کسی نمی آید و کسی نیز پاسخگو نیست.

استاندار خوزستان ادامه داد: کادر درمان در خط مقدم است اما اگر بقیه کمک نکنند این خط می شکند؛ زنجیره انتقال توسط طرح شهید سلیمانی محله به محله کنترل می شود. چون بیماران را شناسایی و قرنطینه می کنند و اطرافیان بیمار نیز تست می شوند. بیماران زمینه ای نیز کنترل می شوند تا تردد نداشته باشند زیرا اگر این افراد مبتلا شوند، امکان مرگ و میر آنها بیش از بقیه است. از خدمات نیروی انتظامی، دست اندرکاران طرح شهید سلیمانی و شهرداری‌ها که در بستن پارک ها و معابر همکاری می کنند نیز تشکر می‌کنم.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به عملکرد خود در استان ایلام، ادامه داد: نرخ بیکاری در استان ایلام را به ۵ و نیم درصد رساندیم؛ البته استان ایلام کوچک است و نصف جمعیت اهواز است. اما ظرف سه سال ۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم. همچنین بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح کردیم و کارهای خوبی انجام شد. البته این روند در استان خوزستان نیز شکل خواهد گرفت. ستاد اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید و تایید رهبری است در سال ۹۹ تنها پنج جلسه تشکیل شد اما در استان ایلام هفتگی این جلسه را برگزار می‌کردیم یعنی حدود ۵۰ جلسه و ۱۰ برابر خوزستان برگزار شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گردش مالی شرکت های بزرگ در خارج از استان صورت می گیرد؟ یادآور شد: گردش مالی شرکت های بزرگ در تهران یا استان‌های دیگر است؛ قانون برنامه ششم می گوید که شرکت هر جا باشد باید مالیات و گردش مالی آن نیز در همان منطقه باشد. گردش مالی در استان با افزایش درآمد مساوی است. درآمد ما ۹۲ درصد بود و افزایشی نداشتیم و اگر این شرکت ها گردش مالی درون استانی داشتند، درآمد ما به ۲۰۰ درصد هم می‌رسید و به تبع آن بودجه استان نیز افزایش می‌یافت.

برخورد با مدیران متخلف در عمل به مصوبات کرونایی

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخورد با مدیران متخلف در عمل به مصوبات کرونایی چگونه خواهد بود؟ گفت: قطعا با این مدیران شدید برخورد می‌کنیم؛ با مدیرانی برخورد داشتیم و حتی در آستانه اخراج قرار دادیم. اکنون شرح وظایفی قرار دادیم که مصوبات دقیق چک می شوند تا به موقع اجرا شوند و اگر اجرا نشوند با مدیر مربوطه برخورد و به مردم معرفی می شود.

استاندار خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص پرداخت معوقات آبداران، بیان کرد: ۳۲ میلیارد تومانی که به آن اشاره شد، برای آبداران گرفتیم. در ارتباط با کارگران شهرداری کارون نیز برای پرداخت حقوق آنها از وزارت کشور کمک گرفتیم و بازهم کمک خواهیم گرفت تا مشکلات آنها برطرف شود.

آخرین وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای استان

سلیمانی‌دشتکی در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص آخرین وضعیت تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای استان، گفت: چند جاده اساسی داریم که در توسعه استان نقش دارند که شامل جاده الیگودرز به لالی، ایذه به اصفهان و لردگان، اصفهان به مسجدسلیمان و راه آهن اصفهان به اهواز است. این راه آهن سال ۹۳ در سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری مصوب شد و به خوبی در حال پیش رفتن است. جاده ایذه به لردگان و اصفهان در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است. جاده شهرکرد به مسجدسلیمان نیز مسیری روستایی است که چند تونل آن در حال احداث است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی دولت فعلی، گفت: دولت فعلی از سال ۹۷ و اواسط ۹۸ در شرایط سختی قرار گرفت. سال ۹۷ جنگ اقتصادی شدید امان همه را برید؛ تحریم در واردات و صادرات و تامین ارز و منابع مالی موثر بود. همچنین با وجود مشکلات ناشی از کرونا و در شرایط سخت، پروژه‌ها متوقف نشدند.

هیچ دستگاه دولتی حق تعدیل نیرو ندارد

استاندار خوزستان در پایان تاکید کرد: هیچ دستگاه دولتی حق تعدیل نیرو ندارد. شهرداری‌ها وارث بی‌سامانی هستند و بعضا چندین برابر نیروی مورد نیاز استخدام کردند اما نمی توان این افراد را تعدیل کرد بلکه باید راهکاری برای آنها پیدا کرد تا افزایش پیدا نکنند و مطالبات آنها را پیگیری کرد.

نویسنده : سردبیر | منبع خبر : اختصاصی شوشترخبر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.