Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 13088
  پرینتخانه » تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : 12 نوامبر 2019 - 4:49 | ارسال توسط :

امسال بی‌مبالاتی در توزیع کود و بذر را بر نمی‌تابم؛ سال قبل از انبارها کود و بذر دولتی در بازار آزاد فروش رفت

به گزارش شوشترنامه، فرماندار شوشتر با هشدار به مدیران گفت: امسال در ابتدای کشت هستیم، اعلام می‌کنم اگر بخواهد اتفاقی که سال قبل رخ داد و کود و بذر و سم دولتی که با یارانه حمایتی تهیه و قرار بود بین کشاورزان توزیع شود، از انبارها خارج و به بازار عرضه آزاد برود حتماً با […]

امسال بی‌مبالاتی در توزیع کود و بذر را بر نمی‌تابم؛ سال قبل از انبارها کود و بذر دولتی در بازار آزاد فروش رفت

به گزارش شوشترنامه، فرماندار شوشتر با هشدار به مدیران گفت: امسال در ابتدای کشت هستیم، اعلام می‌کنم اگر بخواهد اتفاقی که سال قبل رخ داد و کود و بذر و سم دولتی که با یارانه حمایتی تهیه و قرار بود بین کشاورزان توزیع شود، از انبارها خارج و به بازار عرضه آزاد برود حتماً با رئیس اداره برخورد می‌کنم.

حسین پنبه‌دانه‌پور در جلسه شورای کشاورزی شهرستان شوشتر اظهار داشت: سال قبل گزارشاتی به دست ما رسید که از برخی انبارها کود و سم به بازار آزاد می‌رود، حراست فرمانداری را برای نظارت نامحسوس در این باره مأمور کردم و این مسئله تائید شد، امسال قطعاً اگر این اتفاق بیافتد اول با رئیس اداره برخورد می‌کنم.

وی تاکید کرد: قرار نیست کود و سم حمایتی که دولت برای کشاورزان در نظر گرفته است، به دلیل پنچری انبارهای شوشتر به بازار نشت کند و کشاورزان برای تأمین منافع برخی مجبور باشند که با قیمت آزاد خریداری کنند، بی‌شک در این باره برخورد می‌کنم و برخورد هم سخت خواهد بود.

به گزارش شوشترنامه، فرماندار شوشتر تاکید کرد: در بحث کود و سم من خودم شاکی هستم، معتقدم در سال گذشته به امانت دولت در بحث یارانه نهاده‌های کشاورزی در شوشتر خیانت شده است؛ قرار نیست اماکن خدمات کشاورزی در امانت نهاده‌های دولتی خیانت کنند، امسال خودم هم به صورت نامحسوس نظارت می‌کنم و اگر اتفاقی ببینم حتماً برخورد قاطع می‌کنم.

وی خاطر نشان کرد: آمارها در حوزه کشاورزی شوشتر اصلاً واقعی نیست، این واقعی نبودن آمارها بسیاری از کشاورزان را با زیان مواجه کرده است، وظیفه جهاد کشاورزی است که به هرشکلی که شده است این آمارها را اصلاح کند، اصلاً نمی‌پذیریم به خاطر کوتاهی مدیران در این آمارها شهرستان زیان کند.

وی عنوان کرد: به هر شکلی می‌توانید برای اصلاح آمارها اقدام کنید، این اقدام باید تا پایان آبان ماه این آمارها باید اصلاح شود و حتماً دنبال این اصلاح هستم.

رئیس شورای کشاورزی شهرستان شوشتر تاکید کرد: تولید بذر غیرمجاز در شرایط کنونی در شوشتر مشکل ایجاد کرده است، این مسئله به عنوان یک فرصت دنبال شود؛ اگر این افراد شناسایی شده‌اند حتماً برخورد قاطع کنید، ولی برای تقویت و قانونی کردن تولید بذر آنها حاضریم تسهیلات پرداخت کنیم و قانونی و استاندارد فعالیت کنند.

وی به خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی توسط این بذرهای غیررسمی و غیراستاندارد اشاره کرد و افزود: کمترین مشکل این بذرها کاهش شدید برداشت است، تهدید امنیت غذایی و کاهش برداشت محصول بزرگترین خسارت است، البته نمی‌توان به بیماری‌هایی که در آینده برای بذر در حوزه خوزستان بوجود می‌آید بی‌تفاوت بود.

به گزارش شوشترنامه، پنبه‌دانه‌پور با اشاره به اینکه تعزیرات حکومتی در این زمینه اقدام خواهد کرد، گفت: تعزیرات حکومتی در این زمینه حتماً با تولید کنندگان بذر غیرقانونی برخورد می‌کند و خواستار اقدام سریع در این زمینه هستیم.

وی ضمن گلایه نسبت به پرونده‌های پرداخت خسارت سیل در شوشتر افزود: ابتدا اعلام کردید ۱۲۰ پرونده پرداخت خسارت مانده که ثبت نشده است، بعد گفتید ۱۵۰ تا، شد ۲۰۰ پرونده و امروز می‌گویید ۳۰۰ پرونده، مگر این پرونده‌ها زاد و ولد دارند؟

پنبه‌دانه‌پور ضمن تقدیر از مسئولان شهرستان شوشتر در پرداختن به خسارت سیل تاکید کرد: در سال‌جاری خسارت سیل پرداخت شده است، جا دارد از نماینده شوشتر و گتوند، بانک‌ها، مسئولان و …. در حوزه تدوین پرونده‌های کشاورزی تشکر کنم، شوشتر هرچه پرونده ارسال کرده است موافقت شده و پرداخت شده است، این نشان از دقت در تدوین پرونده‌هاست.

*قول‌های سازمان آب و برق پایه و اساس ندارد

فرماندار شوشتر در این جلسه خاطر نشان کرد: قول‌های سازمان آب و برق در اصلاح ایستگاه پمپاژ سیدعنایت اصلاً پایه و اساسی ندارد، اعلام می‌کنم بخشداران بروند پیمانکار بگیرند و برای سه سال عقد قرارداد کنند از رودخانه با لوله آب را به کانال منتقل کنند.

به گزارش شوشترنامه، پنبه دانه‌پور تاکید کرد: ایستگاه پمپاژ سیدعنایت مشکل سازه‌ای دارد، وعده داده‌اند که حل می‌شود ولی این وعده‌ها اصلاً اساسی ندارد، نماینده محترم شوشتر و گتوند و من بارها مسئولان استانی و ملی را برای بازدید این ایستگاه به شعیبیه برده‌ایم، وعده داده‌اند ولی اتفاقی نیافتاده است.

وی ضمن انتقاد از سازمان آب و برق در این زمینه، عنوان کرد: سازمان آب و برق کانال ساخته است، همه چاه‌ها، لوله‌ها و… را جمع کرده است ولی نمی‌تواند به مردم آب برساند، قرار نیست یا اقدامات سازمان آب و برق کاری کنیم که سفره مردم خالی شود.

رئیس شورای کشاورزی شوشتر تاکید کرد: در این مسئله بیش از ۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شعیبیه مشکل دارند، این مشکل را چه کسی باید حل کند؟ امسال اجازه نمی‌دهم سازمان آب و برق از ظرفیت قانونی خود برای برخورد با مردم در این بخش استفاده کند، آب مورد نیاز را از رودخانه تأمین می‌کنیم.

وی با اشاره به قیمت شلتوک در برداشت سال‌جاری خاطر نشان کرد: امسال به دلیل سه برابر شدن کشت شلتوک در شوشتر این اتفاق افتاده است، هر حمایتی باید از کشاورزان بکنیم تا زیانی به آنها تحمیل نشود انجام خواهیم داد.

وی به مشکلات آبزی پروران شوشتر اشاره کرد و گفت: چرا مسئولان در جلسه حضور ندارند، چرا فعالیتی نمی‌کنند، بر این باورم که آّزی پروری در شوشتر تعطیل است، ظرفیت در این بخش بسیار زیادتر از این بهره‌ای است که می‌بریم.

*مشکل کشاورزان با نامه‌نگاری حل نمی‌شود

به گزارش شوشترنامه، معاون فرماندار در نشست شورای کشاورزی شوشتر اظهار داشت: مشکل کشاورزان با نامه‌نگاری حل نمی‌شود، نظام صنفی کشاورزان باید در کنار مسئولان باشد تا مشکلات حل شود، ارسال نامه و هشدار و… نمی‌تواند مشکلات کشاورزان را حل کند.

محمدحسن کجبافی ضمن تشکر از مسئولان در این حوزه افزود: مسئولان برای تأمین آب شلتوک امسال بسیار تلاش کردند، از آنها تشکر می‌کنم ولی واقعاً امسال اجازه نمی‌دهیم مشکلات در حوزه آب بران تکرار شود.

وی خاطر نشان کرد: بی‌نظمی، کوتاهی و مشکلات در حوزه آب بران بی‌سابقه بود و امسال به هیچ‌وجه نباید این مشکلات تکرار شود.

وی عنوان کرد: اگر از دو ماه پیش برای اعلام قیمت شناور اقدام می‌شد امسال کشاورزان در بخش فروش به مشکل قیمت بر نمی‌خوردند، نظام صنفی کشاورزان باید در این زمینه ورود می‌کرد و درخواست می‌داد.

*کشت برنج ۳۴ هزار هکتار

رئیس جهاد کشاورزی شوشتر در این نشست اظهار داشت: امسال کشت برنج در مساحت ۳۴ هزار هکتار انجام شده است، این میزان رشد ۳ برابری را نشان می‌دهد.

به گزارش شوشترنامه، ایرج بادپیما افزود: برداشت محصول با ۱۵۰ کمباین در شهرستان در حال انجام است، از این میزان ۱۷ هزار هکتار برداشت شده است و مابقی در حال انجام است.

به زعم کشاورزان قیمت برنج زیر ۳۲ هزار ریال برای هر کیلوگرم است و بازار غیر از این قیمت را بر نمی‌تابد ولی بادپیما به قیمت خرید شلتوک در این جلسه اشاره کرد و تاکید کرد: در حال حاضر قیمت شلتوک بین ۳۳ هزار تا ۳۸ هزار ریال برای هر کیلوگرم برنج در نوسان است.

با توجه به اینکه در سایر شهرهای استان کمیسیونی برای فروش شلتوک تشکیل شده است، رئیس اداره جهاد کشاورزی شوشتر اعلام کرد که کمیسیون شهرستان شوشتر با حضور اداره صنعت‌، معدن و تجارت، تعاون روستایی، جهاد کشاورزی، اصناف و… تشکیل می‌شود تا برای صادرات برنج اقدام شود.

وی به هجوم ملخ در سال جاری اشاره کرد و افزود: در سال‌جاری ۲ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت امام خمینی«ره» با هجوم ملخ مواجه شد، که در این زمینه سموم موردنیاز را رایگان در اختیار گذاشتیم.

بادپیما به تأمین بذر در شوشتر اشاره کرد و افزود: در سال‌جاری ۳ هزار و ۷۰۰ تن بذر در شوشتر نیاز داشتیم، ۴ هزار تن بذر به شهرستان در حال حمل است و در این زمینه اصلاً مشکلی نداریم.

*مشکلات آب‌بران اصلاً قابل تحمل نیست

به گزارش شوشترنامه، بخشدار میان آب شوشتر در این نشست اظهار داشت: از همه مسئولان، نماینده شوشتر و گتوند، فرماندار، نیروی انتظامی، سازمان آب و برق، اداره آب شمال و… برای همکاری در کشت تابستان تشکر می‌کنم، ولی باید مشکل تعاونی آب بران در حوزه میان آب حل شود.

محمد فتحی اظهار داشت: اصلاً قابل‌تحمل نیست در شرایط تابستان هر روز اعتصاب و تجمع، این مشکل باید به‌صورت اساسی حل شود و خواهان این مسئله هستم.

وی ضمن تشکر درباره پرداخت خسارت سیل در میان آب افزود: هر پرونده‌ای برای خسارت تدوین شد تائید شده و پرداخت‌شده است که جا دارد تشکر کنم.

*قیمت شلتوک امید کشاورزان را ناامید نکند

بخشدار شعیبیه در این نشست اظهار داشت: همه امید کشاورزان به کشت شلتوک در تابستان بود، کشاورزان برداشت گندم قبل را انجام ندادند زیرا سیل آمد و محصول را برد، حالا هم برای شلتوک مشکل به وجود آمده است و قیمت نوسان دارد، باید طوری اقدام شود که این امید کشاورزان هم ناامید نشود.

باقر چعب افزود: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری طرح بسیار خوب و با برکتی است، ولی متأسفانه تنها در یک بخش از شعیبیه توانایی تأمین آب تعدادی از روستاها را دارد، بقیه روستاها که بالغ‌بر ۲ هزار هکتار اراضی هستند آب تأمین نمی‌شود و به معضل تبدیل‌شده است.

به گزارش شوشترنامه، وی خاطرنشان کرد: ۳۰۰ پرونده دیگر از خسارت سیل باقی‌مانده است، درخواست داریم که بار دیگر سامانه باز شود و پرونده‌های باقی‌مانده ثبت شوند.

در این نشست اعلام شد که بانک کشاورزی شوشتر با ریسک سرمایه ۵۰ درصد مواجه است، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار داده است و ریسک سرمایه نیز به عدد ۵۰ درصد رسیده است، از طرفی ۳۶۶ پرونده خسارت سیل به این بانک ارجاع شده که ۱۵۴ پرونده پرداخت‌شده است و پرداختی‌ها در این زمینه ۶٫۱ میلیارد ریال است و ۳۳ میلیارد ریال باقی‌مانده است و ۱۵ پرونده نیز در این زمینه در حال بررسی است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.