Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 15178
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۳۶ | ارسال توسط :

اختصاص۵۵۰ میلیارد ریال برای حل مشکل تنش آبی در خوزستان

شوشترخبر| استاندار خوزستان با اشاره به مذاکره خود با نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام گفت: مقرر شد مبلغ ۵۵۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی استان از سوی این ستاد اختصاص یابد. قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه شنبه در جلسه هماهنگی دهه ولایت که در بیت امام […]

اختصاص۵۵۰ میلیارد ریال برای حل مشکل تنش آبی در خوزستان

شوشترخبر| استاندار خوزستان با اشاره به مذاکره خود با نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام گفت: مقرر شد مبلغ ۵۵۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی استان از سوی این ستاد اختصاص یابد.

قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه شنبه در جلسه هماهنگی دهه ولایت که در بیت امام جمعه اهواز برگزار شد بیان کرد: ۵۰ درصد این رقم در روزهای آینده تخصیص داده می‌شود؛ همچنین تانکر آبرسانی برای مناطقی که با تنش آبی روبه‌رو هستند از سوی این ستاد تهیه خواهد شد.

وی گفت: سال بسیار سختی از نظر تنش آبی و خشکسالی در خوزستان داریم و مردم هم از این بابت بسیار اذیت شده‌اند و ناراحتی و گلایه مندی آنها بر حق است و ما هم باید به صورت شبانه روزی تلاش کنیم تا دغدغه‌های مردم را کاهش دهیم.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه تمام هم و غم و پیگیری‌ ما برای این بوده که به درد مردم برسیم افزود: اینکه گفته می شود در استان خوزستان شاخص آب رسانی ۹۰ درصد است از نظر ما قابل قبول نیست چرا که در برخی مناطق لوله کشی آب انجام شده اما به دلیل اینکه چاه خشک شده یا شبکه فرسوده بوده و یا تاسیسات دچار نقص فنی است این لوله‌ها فاقد آب است.

وی بیان کرد: در نشستی که حدود ۲ هفته پیش با معاون مناطق محروم و روستایی کشور داشتم اعلام کردم که این رقم ۹۰ درصد از نظر ما درست نیست و خوزستان از نظر آب شرب دچار مشکل است و در واقع باید این ملاک باشد که ببینیم چند درصد مردم از آب شرب استفاده می‌کنند نه اینکه چقدر لوله کشی انجام شده است.

وی با بیان اینکه همه تلاش ما بر این است که آلام مردم را کمتر کنیم افزود: هیچ کس منکر تلاش‌ها و خدمات نظام در خوزستان نیست اما مشکلات زیاد است و کارهای باقی‌مانده و اقداماتی که نیاز به اصلاح دارد باید انجام شود.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: امام جمعه، علما، شیوخ، کارشناسان و اصحاب رسانه از وضعیت آب پشت سدهای خوزستان بازدید داشتند؛ آبی که برای ما قابل برنامه‌ریزی باشد با احتساب ۲ میلیارد مترمکعب آب پاییزه حدود هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب محاسبه شده‌ است.

وی بیان کرد: هم اکنون به دلیل فشار زیاد در حال بهره برداری هستیم و به میزان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی می‌توانیم در نظر بگیریم که بخشی از آن برای نیشکر است؛ بخشی از آن برای کشت جایگزین و فصلی و بخشی هم برای کشت تابستانه و یک قسمت هم برای حقابه محیط زیست است.

استاندار خوزستان افزود: باقی‌مانده چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدها یک قسمت برای آب شرب است و بخشی برای پایداری آب شرب که حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب می‌شود؛ بخشی هم مربوط به بخش صنعت است که اگر همه آنها را جمع بزنیم بیش از آن عددی است که در دسترس ما قرار دارد.

وی گفت: مشکل عمده ما کشت‌ پر مصرف شلتوک در خوزستان است که اگر بناست کشت شلتوک در دستور کار باشد برای احشام سنگین به ویژه گاومیش‌ها، کشاورزی جایگزین و دیگر بخش‌ها آبی نمی‌رسد و ما چاره ای نداریم جز اینکه خواهش و تمنا کنیم که کشاورزان ، از کشت شلتوک پرهیز کنند.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: در برخی از مناطق استان آبرسانی از طریق تانکر انجام می‌شود و مبلغ ۳۰ میلیارد ریال برای این بخش اختصاص خواهیم داد؛ هر میزان اعتبار برای این بخش نیاز باشد تامین خواهد شد.

وی گفت: همچنین با پیگیری‌ که از معاون اول رییس جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور، وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی انجام دادم قرار شد هیاتی در سطح معاونان وزرا و مقامات عالی رتبه کشور به استان سفر کنند و خروجی تصمیمات این هیات مورد پذیرش مجموعه دولت و مقامات کشور خواهد بود.

بر اساس این گزارش، بعد از ۲ سال پرباران، خشکسالی به خوزستان بازگشته است. این استان در ۱۵ سال گذشته با خشکسالی روبه رو بوده که سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها بود و مسوولان آن را شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر اعلام کرده بودند. رابعی معاون سابق سازمان آب و برق خوزستان خشکسالی امسال را مشابه سال ۹۷ بیان کرده است.

به گفته سازمان آب و برق خوزستان، در پی کاهش ۳۵ درصدی متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان، آورد رودخانه‌ها به مخازن سدها نیز تا خرداد امسال ۴۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر شده است. حجم مفید مخازن سدهای خوزستان نیز نسبت به شرایط نرمال ۶۰ درصد کمتر است. در پی کاهش شدید آورد رودخانه‌های خوزستان، کشت شلتوک در همه حوضه‌های آبی این استان بر اساس مصوبه نشست ۱۲ اردیبهشت ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان ممنوع اعلام شده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.