Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 12595
  پرینتخانه » تیتر۲ تاریخ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۷:۳۷ | ارسال توسط :

سازه های آبی شوشتر خسارتی از سیل ندیده است

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از گفت: خوشبختانه تاکنون هیچگونه خسارتی اعم از عمده و بزرگ به میراث جهانی شوشتر در خوزستان وارد نشده است.

سازه های آبی شوشتر خسارتی از سیل ندیده است

به گزارش شوشترنامه، معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از گفت: خوشبختانه تاکنون هیچگونه خسارتی اعم از عمده و بزرگ به میراث جهانی شوشتر در خوزستان وارد نشده است.

محمد حسن طالبیان شنبه گفت: بخش های جداره شمالی آسیاب ها در شوشتر فروریخته است و در محوطه آسیب ها سیلاب وجود دارد و به علت حجم زیاد آب امکان لایروبی وجود ندارد و ما منتظر فروکش کردن آب هستیم.


وی درخصوص دلیل حضور نماینده یونسکو در شوشتر هم ،گفت: ۵ و ۶ ماه قبل توافق هایی به منظور حضور نماینده یونسکو به منظور ارزیابی رانش زمین که در منطقه شوشتر اتفاق افتاده، انجام گرفت و حالا با وقوع سیلاب این متخصص برای هردو موضوع بررسی و تحقیق می کند.


به گفته وی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل ها ،بندها ،آسیاب‌ها ،آبشارها ، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.


معاون میراث فرهنگی یادآورشد: سیلاب کرخه و دز تاکنون مناطق روستایی و شهری در شوش، اهواز، شوشتر، شادگان، کارون، دشت آزادگان، حمیدیه، باوی و هویزه را به زیر آب برده است. به دنبال سرریز کانال چمران در حمیدیه و کانال سلمان همچنین سرریز زهکش نیشکر دهخدا، محله عین ۲ در اهواز با سیلاب مواجه شد که بعد از آن استاندار خوزستان در روز چهارشنبه دستور تخلیه محله های عین۲، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات را صادر کرد.


وی افزود: در پی این سیلاب، دستور تخلیه هفت شهر و بیش از ۲۵۰ روستای خوزستان صادر شده و تاکنون ۱۰۵ روستا را سیلاب گرفته است. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
به گفته غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در فروردین امسال حدود ۱۰میلیارد متر مکعب سیلاب وارد خوزستان شده است.


در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ باستان‌شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده ‌است. این سازه‌ها مربوط به دوره ساسانی است و در شوشتر، خیابان شریعتی، میدان آبشارها واقع شده است.


این اثر با نام مجموعه تاریخی آبشارهای شوشتر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


تاکنون بیش از ۱۱۳هزار نفر از ساکنان مناطق سیل زده شمال ،مرکز و غرب خوزستان در ۶۷ اردوگاه موقت اسکان یافته اند.

| منبع خبر : ایرنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.