نان برخی در ابهام آینده و عدم اجرای سند چشم انداز است/ حلقه مفقود مدیریت شوشتر تخصص است

24 ارديبهشت 96 | 19:33
*مهندس محمدرضا بهادری، دارای مرتبط ترین مدرک تحصیلی به شرایط شهرداری و شورای اسلامی شهر، مصاحبه با وی به دلیل تسلطش بر مسائل بسیار سخت و زمان بر برگزار شد، در هر موضوعی برنامه مدون دارد و برای فعالیت در هر حوزه ای از دیدگاه علمی و قانونی صاحب رای است، مهندس بهادری کارشناس ارشد شهرسازی با حضور در دفتر شوشترنامه درباره معضلات کنونی شهر مصاحبه ای کرد که بسیار خواندنی و صریح است.

مهندس محمدرضا بهادری اظهار کرد: شهرداری دو منبع درآمدی دارد، یکی منبع اخذ عوارض و شهر فروشی از محل واگذاری تراکم، دیگری از محل کمک های دولتی که بسیار محدود شده است و مشارکت بخش خصوصی که می تواند تنها راه چاره برون رفت از شرایط وخیم کنونی باشد.

وی افزود: در شرایط کنونی در شهر شوشتر همه فشارها را با اخذ عوارض به مردم وارد می کنند، شهرداری متکی به دریافت عوارض از مردم است و همه اموراتش را بر اساس همین تنظیم کرده است، این غلط است، اگر زیرساخت های شهری برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم باشد، سرمایه گذاران به دنبال شما می آیند، این وضعیت در شوشتر اصلا مهیا نیست. یک صفحه برنامه برای ارائه به سرمایه گذار نداریم و سرمایه گذار به این دلیل رغبتی برای حضور در شوشتر ندارد.

وی با بیان مثالی عنوان کرد: مثلا چند سال پیش سرمایه گذاری برای احداث غسالخانه در شوشتر اقدام کرد، مدیریت شهری در این زمینه توجیه نشده بود، اداره برق اعلام کرد در حریم برق است، یک اداره دیگر گفته بود که در حریم جاده است و... این مشکلات باعث شد تا سرمایه گذارفرار کند.

وی تاکید کرد: در بخش مشارکت های بخش خصوصی هنوز در شوشتر برای اجرای پروژه های اوراق مشارکت کاری انجام نشده است، این روند باید با سرعت انجام شود و شهرداری در این بخش فعال شود، زیرا می تواند بانک ها را در این زمینه فعال کند.

*شفافیت مالی اصل اساسی است

بهادری عنوان کرد: مجموعه شهرداری مجموعه ای است که نیاز به نظارت مستقیم و قوی دارد، زیرا مستقیما با پول ارتباط دارد، در این زمینه شفافیت مالی بسیار اهمیت دارد، نظام مالی در شهرداری در شرایط کنونی اصلا شفاف نیست، شهرداری باید همه چیز را شفاف کند.

وی افزود: باید مشخص شود که شهرداری در سطح شهر شوشتر در سال چقدر عوارض دریافت کرده است، چقدر از این عوارض در بخش خدمات، حقوق و... هزینه شده است، اگر این مسئله شفاف سازی شود، بی شک مردم برای پرداخت عوارض اشتیاق بسیار زیادی خواهند داشت.

وی در ادامه از برنامه های خود در این حوزه سخن گفت و تاکید کرد: در سایر شهرهای کشور سامانه ای مشترک برای تقاضای پروانه ساخت و ساز، پرداخت عوارض و... وجود دارد که این سامانه با دستگاه هایی مانند نظام مهندسی، شهرداری و... هماهنگ است، این مسئله می تواند مقدمات تامین زیرساخت سامانه جامع الکترونیک در پهنای وب باشد.

بهادری خاطر نشان کرد: دیگر مبحث در این زمینه بدهی های معوق است، ابتدا باید بدانیم که این بدهی چگونه و در ازای چه چیزی بوجود آمده است، از سویی دیگر باید نظارت ها در این زمینه افزایش یابد ولی پرداخت آن برعهده شهرداری است و در این زمینه متضمن پرداخت هستیم، فکر کنم رقم زیادی معوقات و بدهی داشته باشیم.

 

*شفافیت سیستم مناقصات و مزایده های شهرداری

بهادری عنوان کرد: سیستم مناقصات و مزایده های شهرداری اصلا شفاف نیست، شرکت های متعددی وجود دارند که می خواهند با شرایط مالی بد شهرداری شوشتر با آن کار کنند ولی متاسفانه این توفیق برایشان ایجاد نمی شود.

وی گفت: متاسفانه در شرایط کنونی در شهرداری شوشتر تنها دو الی سه پیمانکار محدود برای فعالیت در حوزه عمرانی حضور دارند.

وی افزود: قطعا کنترول در مناقصات و مزایده های شهرداری کم است، تقویت این نطارت باعث دلخوری برخی می شود، باید در این زمینه فضا رقابتی شود تا هزینه کنترول شهر کاهش یابد. قعطا این مسئله را دنبال می کنم.

این کارشناس ارشد شهرسازی گفت: بر اساس قانون مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شوشتر راه اندازی می شود، این مرکز می تواند با تشکیل کارگروه های تخصصی در سطح شهر شوشتر مشکلات را با راهکار برای بررسی به شورای اسلامی شهر پیشنهاد کند.

 

*مسائل فرهنگی در شهر بی برنامه و رها شده است

بهادری گفت: مسائل فرهنگی در سطح شهر رها شده است، باید توجه داشته باشیم که این مسائل را می توان با تشکیل سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تاحد زیادی مدیریت کرد، البته راه اندازی این مرکز و سازمان به شرایطی وابسته است که باید در این زمینه به قوانین رجوع کرد.

وی خاطر نشان کرد: شهر یک اتفاق چند وجهی است، کدام برنامه فرهنگی در شهر بر اساس روش های صحیح مدیریت می شود؟ پتانسیل موسیقیایی شوشتر چرا استفاده نمی شود؟ چرا باید منتظر سرقتی فرهنگی باشیم تا داشته های خود را احیا و معرفی کنیم؟ بر این باورم که باید در این زمینه کار کرد، تئاتر، هنر، ورزش و... همه باید در این قالب دیده شود و در این زمینه بودجه شهرداری هدفمند هزینه شود.

وی گفت: شوشتر اصلا فضایی برای حضور سالمندان ندارد، شوشتر برای حضور معلولان اصلا مناسب سازی نیست؟ آیا با احداث یک رمپ کوچک در پیاده روها شهر برای حضور معلولان آماده سازی و مناسب سازی می شود؟ قطعا اینطور نیست.

بهادری تاکید کرد: شوشتر از بی برنامگی رنج می برد، معلوم نیست که شوشتر در 20 سال آینده از نظر عمرانی کجا خواهد بود، شوشتر سند چشم انداز ندارد و این ابهام در آینده شهر تخلف زاست.

وی عنوان کرد: راه اندازی نهاد شورایاری محلات که بر اساس قانون اختیار آن را به شورای شهر واگذار کرده است را به جد پیگیری می کنم و از توانمندی مردم بهره خواهیم برد.

این عضو ائتلاف تپش «توسعه، پیشرفت و شکوفایی»گفت: شوشتر دانگاه آزاد اسلامی و دانشکده هنر دارد، تاکنون برای بهره بردن از این ظرفیت بالقوه در سطح شهر شوشتر کاری هم شده است؟ برای فعال کردن این دو دانشگاه در سطح شهر و افزایش تعاملات با شهرداری و شورای شهر قطعا برنامه دارم و در این زمینه راهکارهای زیادی در نظر گرفته شده است.

 

*تخصص حلقه مقوده مدیریت شهری است

بهادری عنوان کرد: تخصص حلقه مفقوده مدیریت شهری است، در میدان باطنی آب نما احداث کرده اند، آیا می توان از این آبنما استفاده کرد، کنارش ایستاد، با آن عکس گرفت و...؟ قطعا خیر زیرا جانمایی آن اشتباه بوده است. 

وی تاکید کرد:  اگر این آبنما تنها 200 متر پایین تر در پارک داریون احداث می شد به بهترین ظرفیت های تفریحی در شهر مبدل می شد. الان این آبنما را یا باید با توقف مشاهده کرد که ترافیک آفرین می شود و یا در خودرو که حادثه آفرین می شود.

وی افزود: درباره مسائل فنی اجرایی و هزینه هایی که برای این پروژه شده است اصلا حرفی به میان نمی آورم.

 

*ترافیک شهری را نمی توان یک شبه حل کرد

این عضو ائتلاف تپش افزود: شهر شوشتر از قدیم دچار مشکلاتی بوده است، این مشکلات بسیار حاد شده است، این مشکلات را نمی توان در حوزه ترافیک یک شبه حل کرد.

وی عنوان کرد: در حوزه ترافیک شهری 12 جلد کتاب نوشته شده است، در شوشتر حتی 12 کلمه از این کتب اجرا نشده و باید در این زمینه در اسرع وقت فکری کرد.

وی گفت: باید ابتدا مسائل آسیب شناسی شود، سپس برای رفع مشکل چاره اندیشی کرد، مثلا برخی مشکلات را می توان با اصلاح هندسی معابر رفع کرد و برخی را با تعریض خیابان و برخی دیگر با خیابان جدید، نمی توان برای دو خیابان یک نسخه پیچید در این زمینه نیازمند نظر مشاور هستیم.

این کارشناس ارشد حوزه شهرسازی عنوان کرد: شهرداری در شرایط کنونی از اجرا نکردن پارکینگ برای مراکز تجاری و ... استقبال می کند تا در ازای پرداخت عوارض بتواند مشکلات مالی خود را حل کند، این مسئله اشتباه است، با شهرفروشی که نمی شود شهری را اداره کرد.

بهادری گفت: در شهر شاهد نابودی همه استانداردهای شهری هستیم، مثلا در خیابان 10 متری که ضوابط طرح جامع می گوید ارتقاع 7.5 متر ارتفاع ساختمان باشد، تا 7 طبقه مجوز ساز و ساز می دهیم، پارکینگ هم تامین نمی کند و شهرداری عوارض حذف پارکینگ را از مالک می گیرد و آب از آب تکان نمی خورد؛ باید برای رفع مشکلات در این حوزه تلاش کنیم مالکانی که امکان تامین پارکینگ را ندارند به ازای پارکینگی که تامین نمی کنند هزینه تامین پارکینگ را برای ساخت پارکینگ صرف کنند.

وی گفت: در راستای کاهش ترافیک شهری توزیع عادلانه خدمات شهری بسیار ضروری است، بازارچه های در حال ساخت در شهر می توانست در این زمینه اتفاقی جدید باشد، ولی موفق نبودند.

 


ارسال از طریق پیامک

ارسال به فیس بوک

ارسال به توئیتر