Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 12979
  پرینتخانه » تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ | ارسال توسط :

گیاهان دارویی؛ بایدها و نبایدها

به گزارش شوشترنامه، دکتر مینا اندیشمند کارشناس فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر در مورد باید ها و نبایدهای استفاده از گیاهان دارویی گفت: گیاهان دارویی از دیرباز به عنوان تنها داروی در دسترس جهت درمان بیماری ها توسط اطباء و حکیمان به صورت خام، دم کرده، […]

گیاهان دارویی؛ بایدها و نبایدها

به گزارش شوشترنامه، دکتر مینا اندیشمند کارشناس فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر در مورد باید ها و نبایدهای استفاده از گیاهان دارویی گفت: گیاهان دارویی از دیرباز به عنوان تنها داروی در دسترس جهت درمان بیماری ها توسط اطباء و حکیمان به صورت خام، دم کرده، جوشانده و گاهی موضعی مورد استفاده قرار می گرفتند . خواص درمانی گیاهان مختلف گاه به صورت اتفاقی و گاه به واسطه ی تجربه و پژوهش توسط حکیمان بزرگ، اثبات و تایید می شدند.


وی افزود: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت داروسازی، گیاهان دارای خواص درمانی به صورت اشکال دارویی مختلف فرآوری و تهیه می شوند و ضمن حفظ خواص، در دوزهای مشخص، موجب سهولت مصرف توسط بیماران شده اند.


داروی گیاهی به طور کلی دارویی است که توسط شرکت های مجاز داروسازی فرآوری شده و به صورت یکی از اشکال معمول دارویی همچون قرص، کپسول، شربت، شیاف و… درآمده و دارای شماره سری ساخت و شماره ی ثبت دارو(IRC) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.


دکتر اندیشمند ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که محل عرضه ی داروهای گیاهای در داروخانه می باشد. زیرا در این صورت می توان اطمینان حاصل کرد که داروی مورد نظر مجاز و دارای اصالت بوده و از شرکت های مجاز پخش دارو خریداری شده بنابراین شرایط نگه داری استاندارد در مورد آن رعایت شده و زیر نظر دکتر داروساز عرضه می شود.


وی همچنین تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به صورت مستمر بر فعالیت داروخانه ها نظارت دارد و فرآورده های دارویی از لحاظ موارد فنی به صورت دقیق مورد بازرسی و پایش قرار می گیرند. عطاری ها تنها مجاز به فروش گیاهان دارویی بسته بندی شده و فله (بدون ادعای درمانی) هستند و فروش هر گونه فرآورده ی دارویی چه گیاهی و چه شیمیایی در عطاری ها ممنوع می باشد.


به گزارش سایت دانشکده علوم پزشکی شوشتر، اندیشمند در پایان گفت: متاسفانه این باور غلط که داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هیچ گونه عوارضی ندارند و کاملا ایمن هستند در بین عموم مردم رایج شده که صحیح نیست، داروها چه گیاهی باشند و چه شیمیایی هر کدام می توانند واجد عوارضی از خفیف تا شدید و حتی کشنده باشند. شایان ذکر است که بعضا گیاهان به علت تنوع گونه و عدم انجام مطالعات و شواهد کافی، اثرات درمانی آن ها اثبات نشده و تا حدودی ناشناخته هستند. پس باید از مصرف آن ها به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک و داروساز خودداری کرد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.