Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 17212
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار کوتاه، آگاهانه، فوری(کاف), اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : 06 ژانویه 2023 - 11:45 | ارسال توسط :

پاسخ پرابهام محیط زیست شوشتر؛ بجز گزارش به استان هیچ مسئولیتی در قبال آلودگی هوا نداریم/ ارائه پیشنهادات

شوشترخبر| پس از توئیت مدیر مسئول شبکه خبری نامه درباره وضعیت آلودگی‌هوای شهرستان شوشتر در روزهای گذشته و اظهار نظرهای بسیار زیادی در فضای مجازی بلاخره رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوشتر در اظهار نظری پرابهام ابراز داشت که بجز گزارش سطح آلودگی به استان در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد؛ زیرا اختیاری در […]

پاسخ پرابهام محیط زیست شوشتر؛ بجز گزارش به استان هیچ مسئولیتی در قبال آلودگی هوا نداریم/ ارائه پیشنهادات

شوشترخبر| پس از توئیت مدیر مسئول شبکه خبری نامه درباره وضعیت آلودگی‌هوای شهرستان شوشتر در روزهای گذشته و اظهار نظرهای بسیار زیادی در فضای مجازی بلاخره رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوشتر در اظهار نظری پرابهام ابراز داشت که بجز گزارش سطح آلودگی به استان در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد؛ زیرا اختیاری در این زمینه به سازمان وی در شهرستان تفویض نشده است.

اظهار نظرهایی در این زمینه در برخی رسانه‌ها و ارتباط سطح آلودگی هوا به نماینده شوشتر و گتوند نیز بسیار جای تعجب و صدالبته مسرت شد. ولی در این زمینه واقعا سوالاتی مطرح است؛ دانش آموزانی که با مشکلات تنفسی مواجه هستند-که برخی از والدین این دانش آموزان با تماس‌هایی از شرایط موجود گلایه شدید داشته‌اند و این تماس‌ها باعث درج توئیت مدیر مسئول شبکه خبری نامه شد-چگونه باید تقاضای خود را برای تعطیلی مدارس به دست رئیس اداره حفاظت محیط زیست برسانند؟ از طرفی خانواده‌های سالمندان و خردسالانی که با مشکلات تنفسی و قلبی مواجه هستند از کجا باید متوجه باشند که امروز هوا آلوده است و کارگروه استانی اجازه تعطیلی مدارس را نداده است و دانش آموزان و سالمندان از خانه خارج نشوند؟

این گونه فرافکنی‌ها و فرار از زیر بار مسئولیت در حد رفع تکلیف برای دستگاهی مانند حفاظت محیط زیست اصلا توجیه مناسبی به شمار نمی‌آید؛ ارائه اطلاعیه، نصب تابلوهای هشدار دهنده اضطرار آلودگی هوا در مکان‌هایی از شهر و… حداقل اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

مخاطب قرار دادن فرماندار شهرستان در توئیت مدیر مسئول شبکه خبری نامه نیز به این منظور است که اگر تفویض اختیاری برای تعطیلی به شهرستان نشده است ولی ممانعتی نیز در صدور اطلاعیه وجود ندارد، دستگاه‌های مرتبط در این زمینه وظیفه قانونی دارند مردم را مطلع سازند و از بروز شرایط پرمخاطره برای شهروندان جلوگیری کنند.

بهتر آن است که در کمیته برنامه ریزی شهرستان شوشتر برای اطلاع رسانی به مردم در این زمینه بودجه اختصاص داده شود تا تابلوهای هشدار آنلاین در معابر نصب شود و مردم خود از وضعیت آلودگی مطلع شوند و خود به جای کارگروه استانی برای خود و سلامتی فرزندان‌شان تصمیم بگیرند، در کنار این مهم می‌توان از بودجه آلایندگی که به شهرداری‌های شهرستان شوشتر اختصاص داده شده است و بودجه کمی هم نیست به این مهم اختصاص داده شود تا در اسرع وقت تابلوهای آنلاین هشداردهنده تهیه و نصب شوند.

دستگاه‌های آلاینده و تولیدکننده این آلودگی‌ها شناسایی و از آنها در قبال مسئولیت‌های اجتماعی تهیه دستگاه‌های سنجش آلودگی و تابلوهای آنلاین نمایش سنجش سطح آلودگی هوا مطالبه شود که این راهکار هم می‌تواند تاحدی مشکلات در این زمینه را کاهش دهد.

در ادامه متن مصاحبه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوشتر در واکنش به توئیت مدیر مسئول شبکه خبری نامه را می‌خوانید؛

رئیس حفاظت محیط زیست شوشتر گفت: تصمیم گیری برای تعطیلی به علت آلودگی هوا به شهرستان‌ها تفویض اختیار نشده و قانوناً مراجع استانی با در نظر گرفتن موارد مشخصی، چنین مسئله‌ای را اعلام می‌نمایند.

مهدی زمان‌پور اظهار کرد: ارائه اطلاعات مربوط به سنجش آلودگی هوا به صورت هر ساعت یکبار به اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ارائه می‌شود، که در صورت بروز شرایط اضطرار با تشکیل کارگروه مربوطه در استانداری و با تصمیم ایشان، اگر نیاز به اعلام تعطیلی باشد، به اطلاع عموم می‌رسد.

وی ابراز کرد: در خصوص اعلام شرایط تعطیلی یا اتخاذ هر تصمیم ویژه و مشابه برای ادارات، مدارس و سایر دستگاه‌ها، به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها تفویض اختیار نشده است و بنابراین نمی‌توان در شهرستان برای این موضوع تصمیم گیری کرد.

وی ادامه داد: هر یک ساعت دستگاه سنجش آلودگی هوا و گرد و غبار در محیط زیست شوشتر بررسی و نتایج ضمن اینکه ثبت می‌شوند، به اداره کل استان هم گزارش داده خواهد شد تا در صورت لزوم و دارا بودن شرایط خطرناک برای تعطیلی یا هر تدبیر دیگر، تصمیم گیری صورت گیرد.

وی بیان کرد: گاهاً اگر درخواستی از سوی مردم برای تعطیلی ارائه می‌‎شود، به مراجع بالاتر منتقل می‌گردد اما در نهایت بر اساس مواردی که قانون مشخص کرده تعطیلی توسط کاگروه استانی اعلام می‌شود.

| منبع خبر : اختصاصی شوشترخبر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.