Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 15806
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۶:۰۵ | ارسال توسط :

جوابیه رئیس شورای شهر جایگاه شورا را تضعیف کرد/ این جوابیه تعامل با رسانه‌ها مخدوش می‌کند/ فرماندار به رئیس شورای شهر تذکر کتبی بدهد/ متولی فرهنگ پاسخ مکتوب بدهد

مجتبی نارنج‌پور روزنامه نگار و تحلیلگر رسانه‌-روز گذشته چند سطری در قالب خبری کوتاه توسط رسانه‌ای محلی درباره شرایط شهرداری شوشتر در فضای مجازی منتشر شد، در این مطلب که غالبا بر اساس شنیده‌ها بود سئوالاتی طرح شده که بسیار معمول کار رسانه‌ای است، حال این سئوالات می‌تواند در دو قالب جای بگیرد یا صحت دارند و یا بی اساس هستند ولی آنچه این اتفاق را بسیار غیرمعمول، غیرعادی و چندش‌آور کرد پاسخ بسیار سطحی، سخیف، خارج از محدوده ادب اجتماعی و بسیار غیرحرفه ای رئیس محترم شورای اسلامی شهر- به زعم ادعای صفحه رسمی شهرداری شوشتر- بود که حاشیه‌های خبر را صدچندان کرد، اصولا اگر پاسخی به خبر داده نمی شد انقدر برای آن مجموعه حاشیه بوجود نمی آمد.

جوابیه رئیس شورای شهر جایگاه شورا را تضعیف کرد/ این جوابیه تعامل با رسانه‌ها مخدوش می‌کند/ فرماندار به رئیس شورای شهر تذکر کتبی بدهد/ متولی فرهنگ پاسخ مکتوب بدهد

مجتبی نارنج‌پور روزنامه نگار و تحلیلگر رسانه‌-روز گذشته چند سطری در قالب خبری کوتاه توسط رسانه‌ای محلی درباره شرایط شهرداری شوشتر در فضای مجازی منتشر شد، در این مطلب که غالبا بر اساس شنیده‌ها بود سئوالاتی طرح شده که بسیار معمول کار رسانه‌ای است، حال این سئوالات می‌تواند در دو قالب جای بگیرد یا صحت دارند و یا بی اساس هستند ولی آنچه این اتفاق را بسیار غیرمعمول، غیرعادی و چندش‌آور کرد پاسخ بسیار سطحی، سخیف، خارج از محدوده ادب اجتماعی و بسیار غیرحرفه ای رئیس محترم شورای اسلامی شهر- به زعم ادعای صفحه رسمی شهرداری شوشتر- بود که حاشیه‌های خبر را صدچندان کرد، اصولا اگر پاسخی به خبر داده نمی شد انقدر برای آن مجموعه حاشیه بوجود نمی آمد.

قصد دارم این جوابیه چند خطی را از منظرهای مختلف به بررسی بنشینیم، ولی لازم است قدری به عقب باز گردیم، روز تجلیل خبرنگاران در مرداد سال جاری در شهرداری شوشتر و سخنان محمدحسین پورمحمدی رئیس فعلی شورای اسلامی شهر که با توجیهات بسیار سطحی عدم حضور برخی اعضای شورای اسلامی شهر را به ماموریت هایی ارتباط داد که خود برای اعضا تعیین کرده است، در آن جلسه نگارنده این سطور بر صحت این ادعاها تنها به دلیل نخستین مواجهه خبری با سکوت و عدم برخورد همراهی کرد و قدری هم توجیهات ایشان را پذیرفت در حالی که خبر داشتم که بسیاری از این ادعاها اصلا صحت ندارد، زیرا آن عضو شورای شهری که در شهر دزفول در محل کار حضور داشت بر اساس ادعای رئیس الان در استانداری باید می بود و فلان عضو شورای شهر که در شهرداری ابراز داشته بود نمی آیم و به خبرنگاران اعتقادی ندارم به زعم رئیس شورا در اهواز پیگیر امور است، بگذریم ولی خواستم بگویم «ما از شنبه با شما بودیم امروز دوشنبه است.»

انفعال در گفتار، ضعف در رفتار

رئیس محترم شورای اسلامی شهر باید بداند از آسمان به مردم شوشتر نازل نشده است، ایشان با عقبه اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر و با حمایت های سیاسی طیفی خاص زمام امور در شورای شهر را به دست گرفته است.

پورمحمدی آنچنان از توفیقات خود در دانشگاه آزاد اسلامی شهر شوشتر سخن به میان می‌آورد که شاید همگان به واسطه کوتاه بودن حافظه تاریخی اجتماع ایران به یاد نداشته باشند ولی کمتر از ۲۰درصد از شعارهای خود را در عمل توانست در این داشنگاه محقق کند.

واقعیت موجود با آنچه در دانشگاه آزاد اسلامی شهر شوشتر رقم خورده است واقعا دوتاست، از بی نتیجه ماندن ادعای اخذ رشته های پزشکی، تا راه اندازی مرکز درمانی و کلنیک سونوگرافی مقابل دفتر نماینده، تا درآمدزایی های نجومی که تنها روی کاغذ ماند و مانده است بهتر است ادعا شود که در این بین هیچکدام از ادعاهای وی حتی تاکنون نتوانسته جامه عمل به تن کند.

شاید بسیاری برای عزل ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی دلایل غیر از ناکارآمدی در امور را بیان می کنند مانند عزل سیاسی و… ولی آنچه از نظر ساختاری امروز در دانشگاه آزاد اسلامی میراث مانده است تاحد زیادی به دوران ایشان ارتباط پیدا می کند.

شهرداری شوشتر نه جایگاهی است که بتوان با رفتارهای حراستی و ارعاب برانگیز مدیریتش کرد و نه درهای بسته ای دارد که بتوان به دلیل عدم ارتباط با بیرون آن را در قرنطینه خبری نگهداشت، شهرداری شوشتر را جوابیه پراکنی و رفتارهای بسیار دون شان مردم شریف شوشتر بیش از پیش به محاق حاشیه فرو خواهد برد.

رفتارهای مستبدانه، تک بعدی و برپایه منیت در قالب توهم بزرگ بینی می‌تواند شورای اسلامی شهر را از کارکرد اساسی خود که مبتنی بر ارتباط نزدیک با مردم و رسانه هاست دور کند، این درحالی است که شعارهای روزهای انتخابات با رفتنارهای امروز بسیار متفاوت است، یادتان باشد در جلسات خصوصی برای این روزها چه وعده‌هایی می دادید که مستنداتش موجود است، البته آن روزها هم بر پایه خدعه رفتار می‌کردید.

شاید بتوان دلیل متن این جوابیه دادن‌ها را در ضعف عملکردی در ماه‌هایی که همه منتظر اتفاقات بسیار مشعشع شورای اسلامی شهر و شهرداری بودند جست و جو کرد، رفتاری که نمی تواند با حاشیه‌ها از پرداختن به اصل عملکرد و بررسی تحلیلی رسانه های شهرستان بازداشت.

بسیاری می‌دانند اگر تاکنون چند حقوق در شهرداری شوشتر پرداخت شده است به دلیل تلاش های دیگر ارگان‌ها برای تامین اعتبار بوده، جهش در رقم ارزش افزوده شهرداری از دو میلیارد تومان به چهار میلیارد تومان بوده و … ولی آنچه امروز جای سئوال دارد این است شبهات مطرح درباره شهردار را چرا رئیس شورای شهر پاسخ می‌گوید؟ چرا رئیس شورای اسلامی شهر عنان اختیار از کف داده است بدون سم‌الله الرحمن الرحیم و با آیه ۷ سوره نور آن هم تقطیع شده جوابیه داده است. اصولا آیه هفت سوره نور ارتباط معنایی و شان نزول مرتبط با آیه شش دارد، ارتباط معنایی آن را در ادامه بخوانید، بهتر است معنی آیه شش و هفت سوره نور را در این مجال بیان کنیم تا قدری تحلیل و ادعای نگارنده مشخص شود « و كسانى كه به همسران خود نسبت زنا دهند، و جز خودشان شاهدى نداشته باشند، گواهى هر يك از آنان چنين است كه چهار مرتبه به خدا سوگند ياد كند كه از راستگويان است.(۶) و پنجمين‌بار (بگويد:) لعنت خدا بر او اگر از دروغگويان باشد!(۷)» حال باید دید دلیل این استفاده از آیه تقطیع شده سوره بدون در نظر گرفتن اتصال معنایی به آیه قبل برای چیست؟ برای رسیدن به هدفی که نویسنده جوابیه داشته است و صفت کذاب خواندن خبرنگار؟ (اعوذ بالله)

جوابیه درج شده بسیاری از امور را به وضوح مبرهن کرد که شورای اسلامی شهر بسیار منفعل است، این رفتارها بر اساس تجربه چهار دوره خبرنگاری در خوزستان به سال های آخر شورای شهر مربوط می شود ولی الان در ماه های نخست شاید نشان دهنده عدم توانایی تحمل نقدها و منتقدان است.

جوابیه سراسر توهین شورای اسلامی شهر شوشتر می تواند آغاز راهی پر سرو صدا باشد، آغازی که با سکوت اعضای غیرعضو در ائتلاف پیروز شورای شهر می تواند بسیار معنادار ارزیابی شود، البته شاید هم این نتیجه همان «ریش و قیچی باشد که دست یک نفر افتاده است.»

جامعه خبری شهرستان شوشتر از رفتار بسیار زشت، جوابیه توهین آمیز و… صادر شده ناراحت هستند، جا دارد فرماندار شوشتر به عنوان نماینده دولت مردمی به رئیس شورای اسلامی شهر مکتوب تذکر دهد که این رفتارهای خارج از عرف، ادب و شئونات خبری و حتی اسلامی تکرار نگردد(متن تذکر باید برای التیام رفتار انجام شده رسانه‌ای شود)

خواستاریم امام جمعه شهرستان شوشتر به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی به دلیل اینکه این جوابیه رئیس شورای اسلامی شهر به فرهنگ عمومی، نحوه تعاملات در سطح شهرستان شوشتر و رفتارهای اجتماعی صدمه وارد خواهد کرد به موضوع ورود کند و در این زمینه اظهار نظر رسانه ای فرمایند.

متولی فرهنگ در سطح شهرستان شوشتر در این زمینه بهتر است در نبود یک تشکل صنفی مستقل روزنامه نگاری در سطح شهرستان شوشتر رویه موجود را در اظهار نظری رسمی تخطئه کند.

*جایگاه رئیس شورای شهر جایگاه بزرگی است کوچکش نکنید

جایگاه رئیس شورای اسلامی شهر شوشتر جایگاه بزرگی است، افراد بزرگی بر آن تکیه زده‌اند از امیر رسولی‌ها، حسنعلی عطارها، یوسفی‌ها، حسن دهدارها ، حمید سالم پورها، ، غلام سلطانیان‌ها، شاهین زلقی‌ها و غلام شاهمرادیان‌ها و اردشیرزنگنه‌ها این جایگاه اگر آبروی کسب کرده به رفتار متین و کمتر اشتباه کرده این افراد در این جایگاه است با آبروی این صندلی نباید بازی  کرد در آن روزها هم فضای مجازی بود، رسانه ها نقد می کردند و… ولی صبر اصلی ترین دلیل نشستن بر این صندلی است.

عموما نمی توان شمشیر بدست گرفت و همه را زد، این شهر با تضاد و تقابل آرا پیشرفت می‌کند، حتی اگر متن منتشر شده خلاف واقع ۱۰۰ درصد بود-به فرض محال-پاسخ آن تنها می توانست انتشار اسناد صحت ادعایتان باشد نه توهین و رفتارهای دور از شان جایگاه شورای اسلامی شهر.

در این مجال هم باید گفت این جوابیه‌ها نمی‌تواند راه را برای اخبار آتی ببندد، حال امروز درباره کلاس آنلاین و حقوق شهردار این توهین ها را کردید فردا با انتشار سایر اخبار چه خواهید کرد؟ اگر این رویه شما خواهد بود؟ بهتر است پیش از درج جوابیه این مهم را فکر می‌کردید البته الان هم دیر نیست راه انابه و توبه را برای همین وقت ها گذاشته‌اند، بسیار دور از ذهن بود شما با فامیل مسما به پیامبر چنین رفتاری کنید.

فارغ از رفتارهای و اظهار نظرها این جوابیه تعامل با رسانه ها را مخدوش می‌کند، از طرفی لازم است سایر اعضای شورای اسلامی شهر در این زمینه مسیر خود را از متن و لحن این جوابیه جدا کنند زیرا شورای شهر با این رفتارها به شدت زیان خواهد کرد.

در پایان باید گفت رسانه‌ها می‌مانند پورمحمدی‌ها و سایر شوراها آمده و رفته‌اند آنچه در کنار مردم برای مردم می‌ماند رسانه است، بهتر است مسیر حذف خود را از اذهان عمومی با این جوابیه‌ها هموار نکنید.

درج این سطور را به این دلیل با تاخیر چند ساعته درج می‌کنم که شاید خبری دال بر مواجهه سایر اعضای شورای شهر در این زمینه منتشر شود، مطلبی که این رفتار را تاحدی تخطئه کند ولی سکوت معنادار مبتنی بر تائید این جوابیه باعث شد تا آن را پیش از ظهر ۱۳ دی ماه منتشر کنیم.

نویسنده : مجتبی نارنج پور-دانشجوی دکترای جامعه شناسی | منبع خبر : اختصاصی شوشترخبر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.