Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 17270
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار کوتاه، آگاهانه، فوری(کاف), اخبار گردشگری و میراث فرهنگی, تیتر۱, تیتر۲ تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱ | ارسال توسط :

افت تولید قزل آلا و صعود قیمت آن / کف قیمت ۱۰۵ هزار تومان

شوشترخبر| در هفته‌های اخیر قیمت ماهی‌های سردآبی و به‌ ویژه قزل‌آلا رشد حدود ۷۵درصد کرده است. در میادین تره بار قیمت انواع قزل آلا از ۱۰۵ هزار تومان شروع می‌شود. البته در ماهی فروشی‌های سطح شهر کف قیمت ۱۱۵ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان است. این درحالی که این نرخ در نیمه اول سال ۶۰ […]

افت تولید قزل آلا و صعود قیمت آن / کف قیمت ۱۰۵ هزار تومان

شوشترخبر| در هفته‌های اخیر قیمت ماهی‌های سردآبی و به‌ ویژه قزل‌آلا رشد حدود ۷۵درصد کرده است. در میادین تره بار قیمت انواع قزل آلا از ۱۰۵ هزار تومان شروع می‌شود. البته در ماهی فروشی‌های سطح شهر کف قیمت ۱۱۵ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان است. این درحالی که این نرخ در نیمه اول سال ۶۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان بود.

آنچه این روزها منجر شده، قیمت انواع ماهی بویژه قزلآلا رشد کند، کاهش تولید آن است. در اوایل سال جاری بعد از اینکه قیمت نهاده‌های آبزیان همراه نهاده‌های دام و طیور به واسطه حذف ارز ترجیحی رشد کرد؛ دولت هیچ سیاست حمایتی را برای جبران زیان تولیدکنندگان آبزیان پیش بینی نکرد؛ حتی قول‌هایی که به تولیدکنندگان دام و طیور داد را هم به این تولیدکنندگان نداد. به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان دست از ذخیره‌سازی ماهی برداشتند. در واقع بچه ریزی ماهی متوقف شد. اثر توقف بچه‌ریزی ماهی باعث شد، تولید درسال جاری به ۹۰ هزار تن برسد. این درحالی که این رقم سال گذشته طبق گفته آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی ماهیان سردابی کشور، ۱۶۰ هزار تا ۱۷۰ هزار تن بود. نبی‌زاده به اکوایران می‌گوید: وقتی کمر تولیدکننده با افزایش قیمت نهاده‌ها شکست آنها دیگر نتوانستند به تولید ادامه دهند. برای همین تولید کاهش یافت و امروز شاهد افزایش قیمت هستیم. او افزود: هنوز ما به قیمت واقعی ماهی را نمی‌فروشیم و بابت فروش آن ضرر می‌دهیم. قیمت ماهی سر مزرعه ۱۰۴ هزار تا ۱۰۵ هزار تومان است. این درحالی که قیمت تمام شده آن ۱۱۵ هزار تومان است.


نبی‌زاده پیش بینی می‌کند، حجم تولید ماهی مجددا ریزش کند. او می‌گوید: اگر امروز هنوز گروهی از تولیدکنندگان فعال هستند به این دلیل که در یک مقطعی توانستند، محصولشان را صادر کنند. پروش‌دهندگان ماهی‌های سردآبی به صادرکنندگان ماهی قزل آلا معمولی را سرمزرعه ۱۲۰ هزار تومان و گوشت قرمز را ۱۴۵ هزار تومان می فروختند.

علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران به اکوایران می‌گوید: زمانی که قیمت ماهی در بازار ایران ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان بود ، ما می توانستیم ماهی را ۱۵۰ هزار تومان بفروشیم. برهمین اساس در ۹ ماهه اخیر ما توانستیم حدود ۷ هزار و ۳۰۰ تن ماهی قزل آلا صادر کنیم. این درحالی که سال گذشته ما حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تن ماهی صادر کردیم.

او ادامه می‌دهد، از زمانی که قیمت ماهی در بازار داخل رشد کرد، دیگر صادرات هم از صرفه اقتصادی افتاد. چون بازار جهانی در یک سطحی رشد را قبول می‌کند و ما فراتر از آن نمی‌توانیم ماهی را عرضه کنیم. به گفته خدایی در نه ماهه سال جاری ماهی قزآل آلا را صادرکنندگان ۵ دلار و ماهی منجمد را حدود ۴ دلار فروخته‌اند. در بازار جهانی نیز قیمت میگو ۴ دلار است. ایران در مقطع مورد نظر این اقلام را عمدتا به روسیه و عراق صادر کرد.

سیل و افت صادرات به روسیه

بررسی‌های اکوایران نشان می‌دهد، گذشته از رشد قیمت نهاده‌های آبزیان که بیش از ۶۰ درصد بر روی قیمت تمام شده محصول اثر می‌گذارد؛ سیل سال گذشته و سیل فروردین سال جاری نیز اثر قابل توجهی را در کاهش تولید داشته است. این موضوع را نبی زاده تایید می‌کند و می گوید: عید سال جاری ۱۰ هزار تن ماهی ما از بین رفت برای همین صادرات ما به روسیه کاهش یافت.

نویسنده : سردبير | منبع خبر : اکو ایران
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.