Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 17765
  پرینتخانه » آرشیو, اخبار خوزستان, اخبار کوتاه، آگاهانه، فوری(کاف), تیتر۲ تاریخ انتشار : 24 آوریل 2023 - 12:25 | ارسال توسط :

«کمبود دارو‌های حیاتی» شرایط بیماران را بغرنج‌تر کرده است

شوشترخبر| همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت با هشدار درباره افزایش مشکلات در حوزه دارو در ماه‌های آینده گفت: پیش بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به شدت اضافه خواهد شد.ایلنا: عضو کمیسیون بهداشت با هشدار درباره افزایش مشکلات در حوزه دارو در ماه‌های […]

«کمبود دارو‌های حیاتی» شرایط بیماران را بغرنج‌تر کرده است

شوشترخبر| همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت با هشدار درباره افزایش مشکلات در حوزه دارو در ماه‌های آینده گفت: پیش بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به شدت اضافه خواهد شد.
ایلنا: عضو کمیسیون بهداشت با هشدار درباره افزایش مشکلات در حوزه دارو در ماه‌های آینده گفت: پیش بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به شدت اضافه خواهد شد.

همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره وضعیت دارو در کشور و عدم تغییر بودجه ۶۹ همت برای دارو و تجهیزات پزشکی گفت: وقتی بودجه در مجلس تصویب شد با توجه به اینکه قانون بودجه می‌شود، تغییر این قانون به سختی انجام می‌شود و راحت نیست. در سال‌های گذشته بودجه‌ای برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا کرده بود و در سه ماهه آخر سال این بودجه تمام و با رایزنی‌هایی که می‌شد سازمان برنامه و بودجه به اجبار مبلغی را در نظر می‌گرفت و مبلغی یا به دلار یا به ریال مجددا تخصیص داده می‌شد.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر تعداد داروهای کمیاب یا نایاب زیاد است و اغلب این داروها، داروهای اساسی هستند و در درمان بیمار بسیار حیاتی و موثر محسوب می شوند و متاسفانه کمیاب شده و مسئله را بغرنج‌تر کرده است.

این عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به تصویب بودجه برای دارو تصریح کرد: مجلس ۶۹ همت در این خصوص تصویب کرده است. در زمان تصویب بودجه مسئولان غذا و دارو اعلام کرده بودند که نزدیک به ۱۱۰ همت باید برای دارو اختصاص داده شود و حدود ۴۰ همت کسری داشتیم اما با توجه به تورمی که وجود دارد و افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت در ایران پیش بینی می‌کنیم، آنچه که برای دارو لازم است ۱۵۰ همت است و آنچه که برای دارو تخصیص داده شده، نصف آن چیزی است که لازم است.

سامه یح با بیان اینکه ما با کمبود بودجه متاسفانه با مشکلات بیشتری در حوزه دارو مواجه خواهیم شد، گفت: نمی‌توانیم این مشکلات را گردن وزارت بهداشت بیاندازیم. وضعیت اقتصادی کشور و تصمیماتی که هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه در تدوین برنامه بودجه اخذ کرده اند، همه این موارد باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به شدت اضافه خواهد شد. امیدواریم بخاطر جوی که به دلیل کمبود بودجه برای دارو ایجاد شده است از همین الان سازمان برنامه و بودجه اقدامی کرده و بودجه دارو را افزایش دهد و این جو روانی را از بین ببرد. وجود این جو روانی باعث افزایش مشکلات می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به کمیته دارو در کمیسیون بهداشت گفت: تشکیل این کمیته‌ها و گردهمایی‌ها و سخنرانی‌ها همه برمی گردد به تامین بودجه که آن هم باید از طریق سازمان برنامه و بودجه انجام شود.

سامه یح خاطرنشان کرد: البته قطعا هیچ کسی از روی عمد و یا برای ایجاد مشکل این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه هر بخشی دارای مشکلات خودش است و به نظرم هیات دولت باید در این خصوص فکری کند تا انشالله مشکلات اقتصادی کشور بهبود پیدا کند.مطمئنا با کاهش مشکلات اقتصادی، مشکل معیشت مردم و مشکل تامین دارو و تجهیزات پزشکی، مشکل تامین موادغذایی و افزایش قیمت‌ها حل خواهد شد. اگر این مسئله اقتصادی حل نشود تشکیل جلسات متعدد خیلی اثربخش نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما برای روزهای آینده با توجه موارد مطرح شده گفت: البته انعطاف دولت در مورد مسائل سیاست خارجی یک گام بسیار بزرگی است و امیدوارم روش آقای رییس جمهور به همین منوال به جهت جلو پیش برود، هرچقدر روابط ما با کشورهای دیگر بهبود حاصل پیدا کند مطمئنا روابط اقتصادی ما بهتر خواهد شد و این امر در بهبود اوضاع اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.