Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 13508
  پرینتخانه » اخبار خوزستان, یادداشت‌ها تاریخ انتشار : 06 ژوئن 2020 - 7:59 | ارسال توسط :

مردم درست می گویند شوشتر موزه میخواهد اما چه موزه ای …؟!

وقتی نام موزه به میان می آید مردم چنان مشتاق کشف محتوای آن می شوند که از ساختمان و معیارهای فنی و ویژگی های محافظتی آن غفلت نموده و عموما فکر می کنند می توان هر مکانی را به موزه تبدیل کرد.

مردم درست می گویند شوشتر موزه میخواهد اما چه موزه ای …؟!

ابوالقاسم غلامحیدر-پژوهشگر و نویسنده| وقتی نام موزه به میان می آید مردم چنان مشتاق کشف محتوای آن می شوند که از ساختمان و معیارهای فنی و ویژگی های محافظتی آن غفلت نموده و عموما فکر می کنند می توان هر مکانی را به موزه تبدیل کرد.


امروزه موزه ها با تعاریف متفاوت از تاریخی تا نو ، به مکان هابی برای فعالیت های فرهنگی و علمی و پژوهشی مبدل شده آند.


اما آیا موزه ی مردم شناسی و موزه ی چای و موزه ی تمبر با موزه ی اشیای تاریخی و هویتی یک ملت در طول چند هزارسال ، دارای ارزش یکسانی هستند ؟ و آیا می توان از همان ساختمانی که برای موزه معرفی مشاغل سنتی یا موزه ی تمبر استفاده می شود برای نگهداری و نمایش اشیای تاریخی مثل قرآن دست‌نویس حضرت علی علیه السلام یا دیوان دست نویس حافظ استفاده کرد ؟؟


و اساسا می توان صرف قدیمی بودن یا معماری خوب داشتن را معیاری برای تعیین موزه دانست ؟؟
و خاص تر اینکه وقتی مردم می گویند شوشتر موزه می خواهد می دانند شوشتر برای چه آثاری موزه میخواهد و اگر الان ساختمان شهرداری آماده واگذاری باشد چه آثاری از تاریخ شوشتر در آن به نمایش در خواهد امد؟؟؟ و وقتی صحبت از موزه نمودن ساختمانی با قدمتی نود ساله است که هیچ استاندارد رطوبتی و اطفایی و امنیتی ندارد آیا می توان میراثی چند هزارساله از یک شهر را در آن به امانت گذاشت ؟


پس سوق دادن اذهان عمومی به ساختمانی با این ویژگی ها برای موزه ی شهری به عظمت شوشتر با اشیایی ذیقیمت و گرانبها و غیر قابل تکرار آیا تجویز مسکنی موقت برای درد بزرگ بی موزه بودن شوشتر نیست ؟؟؟
آیا برای روشن نمودن اذهان عمومی جهت مطالبه گری صحیح ، لازم نیست توضیحاتی از سوی کارشناسان میراث فرهنگی به مردم داده شود ؟


مردم باید بدانند که از ساختمان های مستعمل هر چند با ارزش های معماری بالا مثل خانه کرد سنندج یا کنسولگری انگلیس در بوشهر و یا حمام فین کاشان و نمونه های بسیار دیگر می توان به موزه های مردم شناسی ، اسناد معاصر. پژوهشکده و کتابخانه های تخصصی و گردشگری و اختصاص داد اما هرگز نباید به این بناها برای امانت گذاری آشیای ارزشمند تاریخی اعتماد کرد.

حالا سوال اینجاست که پس چه باید کرد؟
و اگر ساختمان شهرداری که نقد است را به نسیه بدهیم تکلیف موزه چه هنگام به نتیجه خواهد رسید ؟

همانگونه که می دانید درآمد سرشار اثار تاریخی کل کشور از تخت جمشید تا حافظیه و مجموعه ی آبشارهای شوشتر همه به خزانه ی کل و از آنجا به حساب سازمان موزه های کشور واریز می گردد تا ضمن نگهداری از اشیای تاریخی کشور به ساخت و توسعه ی موزه ها نیز اقدام شود.


الان بهترین فرصت است که با توجه به جهانی بودن شوشتر ، و درآمد زایی بالایی که سالانه مجموعه آبشارها و آسیاب های شوشتر برای سازمان میراث فرهنگی دارد مطالبه اجتماعی مردم از طریق نماینده ی محترم شهرستان به ریاست سازمان موزه های کشور منتقل و برنامه ریزی مدون جهان احداث موزه ای با ساختار امن و در شأن شهر جهانی شوشتر ایجاد شود.


از طرفی تا به نتیجه رسیدن این خواسته از سوی مردم ساختمان شهرداری شوشتر مبدل به سالن معرفی سازه های آبی تاریخی شوشتر بصورت ماکت و نیز معرفی اشیا و دارایی فرهنگی شوشتر در قالب عکس و پوستر و اطلاعات مکتوب و ویدیویی گردد تا مخاطبین با مراجعه به آن بتوانند تمام میراث فرهنگی شوشتر را در یک نگاه دیده و عظمت آن را یکجا درک کنند.

لذا ضمن پابرجایی حقیقت موزه خواهی شوشتر باید گفت ساختمان قدیم شهرداری شوشتر ، ظرفیتی بسیار مناسب جهت مرکز معرفی سازه های آبی، بافت تاریخی و اشیای ارزشمند بصورت نمایشگاهی و در قالب ماکت و رسانه خواهد بود که می تواند با تخصیص مکانی برای خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی ، زمینه ساز جذب مردم و گردشگران داخلی و خارجی و اردوهای دانش آموزی بسیاری از اقصا نقاط گوناگون بوده به دانش افزایی عمومی برای آشنایی با میراث فرهنگی و سازه های آبی تاریخی شوشتر خدمت شایان توجهی انجام دهد.


از طرفی می توان در محوطه ی آن ماکت هابی در شکل واقعی صنایع دستی شوشتر با نصب تابلوهای معرفی ایجاد نمود.
لذا با توجه به روحیه مطالبه گری نماینده ی محترم و جهد و تلاش مجموعه مدیریت شهری این امر با نگاهی کارشناسی و دقیق به نتیجه مطلوب خواهد رسید آن شالله

ابوالقاسم غلامحیدر
بهار ۹۹

نویسنده : ابوالقاسم غلامحیدر-پژوهشگر و نویسنده | منبع خبر : اختصاصی شوشترنامه
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.